ÖvrigtTråden för random frågor

Ursprungligen postat av ctrlalttdc
Själv LIDER jag av astigmatism RIP 3D-bio
Utöka citat
W o r d. Fruktansvärt att kolla 3D med astigmatism. Ännu värre är det att höra alla töntar som föredrar 3D framför riktig bio.
Ursprungligen postat av ctrlalttdc
Det var fruktansvärt när man satt längst bak i aulan och professor kalkyl ritade med rött och grönt på vit tavla
Utöka citat

Feels. Det här borde ärligt talat vara förbjudet.
Bättre att förbjuda folk med för dålig syn imo, vi tar dem i utrensningen.

Har btw typ samma recept som @multiängslig
Ursprungligen postat av Jackie
W o r d. Fruktansvärt att kolla 3D med astigmatism. Ännu värre är det att höra alla töntar som föredrar 3D framför riktig bio.
Utöka citat
Endast idioter som föredrar 3d
Senast redigerad av kin den 20 oktober 2017 13:07.
Tänker ni också var 4:e månad:ish över hur Schumacher mår idag?
Ursprungligen postat av JamesBondJr
Tänker ni också var 4:e månad:ish över hur Schumacher mår idag?
Utöka citat
Nope däremot såg jag bilder på Anna Holmlund idag och blev tvungen att googla vem hon var. Svårt hjärnskadad pga skidåkningen :/ Min syster har två vänner som har dött i laviner och det är inte ens bekanta utan vänner hon träffat ett hundratal respektive tusentals gånger genom uppväxten. Det var off pist-åkare men ändå helt sjukt.
Off pist-åkning i lavinriskområden och bergsbestigning kommer jag aldrig förstå mig på. 
Inte de som vill åka störtlopp etc heller, ser bara otäckt o farligt ut.

dagens FORMULÄR!! In och bilda grupp!!
Ursprungligen postat av de_leon
Off pist-åkning i lavinriskområden och bergsbestigning kommer jag aldrig förstå mig på. 
Inte de som vill åka störtlopp etc heller, ser bara otäckt o farligt ut.
Utöka citat
Håller med. En av dessa var en off pist-åkare som livnärde sig på det och har varit mycket omskriven i medierna. Den andra åkte off pist trots att det hade lavinvarnats :(
Senast redigerad av Jackie den 13 oktober 2017 21:35.
Hemskt likväl ofc :(
https://www.cnbc.com/2017/05/11/from...-medicine.html

Den typen av ai som diskuteras här, handlar det om att känna igen mönster eller? Dvs om en mammografibild innehåller x, då är sannolikheten 10% för y?
Utöka citat

Ja, man tränar den att identifiera vissa saker, t.ex. malariparasiter eller vad det nu kan vara. På oerhört kort tid kan ett sådant program bli bättre (mindre felprocent) och snabbare än människor.
Senast redigerad av Oddrose den 14 oktober 2017 10:15.
Ursprungligen postat av Oddrose
På oerhört kort tid kan ett sådant program bli bättre (mindre felprocent) och snabbare än människor.
Utöka citat
Ja det är inte jättekonstigt imo, ett program måste ju kunna analysera säg 10 000 bilder o hitta mönster mycket snabbare än en människa.

Dock är inte detta ett exempel på smart tillämpning snarare än avancerad ai? 
Att jämföra bilder är ju eg att jämföra data med data vilket är det darorer alltid gjort snabbt?
Eller har jag fel.
Att jämföra bilder är ju eg att jämföra data med data vilket är det darorer alltid gjort snabbt?
Eller har jag fel.
Utöka citat

Utan att vara någon jätteexpert på området så skulle jag säga att just bildigenkänning är ett av de äldsta och störta områdena inom maskininlärning, och det har använts inom sjukvården rätt länge (5-10 år kanske?).

Det är skillnad på att söka i data eller att sortera saker, vilket datorer alltid har gjort snabbt. Det man gör i dag är att låta en dator ta t.ex. en textmassa och så får den försöka lista ut vad texten handlar om.
Utan att vara någon jätteexpert på området så skulle jag säga att just bildigenkänning är ett av de äldsta och störta områdena inom maskininlärning, och det har använts inom sjukvården rätt länge (5-10 år kanske?).
Utöka citat
Ok, borde finnas jättepotential här för sjukvården som en ganska lågt hängande frukt isf.
Ja det är inte jättekonstigt imo, ett program måste ju kunna analysera säg 10 000 bilder o hitta mönster mycket snabbare än en människa.

Eller har jag fel.
Utöka citat
en dator är jättebra på att jämföra saker som är exakt likadana och säga huruvida det är likadant eller inte

en dator har svårt för att segmentera ut det relevanta i t.ex bilder med olika miljöer, jämföra "typ likadana" saker och säga om dessa är från samma kategori.
Den typen av ai som diskuteras här, handlar det om att känna igen mönster eller?
Utöka citat
det här är bokstavligt talat 100% av all ai som diskuteras. så fort någon nämner ai, tänk mönsterigenkänning.
Ok, borde finnas jättepotential här för sjukvården som en ganska lågt hängande frukt isf.
Utöka citat

Tror de flesta låga frukterna är plockade redan
Ursprungligen postat av Kanin
det här är bokstavligt talat 100% av all ai som diskuteras. så fort någon nämner ai, tänk mönsterigenkänning.
Utöka citat

Är nog inte lika insatt som dig, men jag tänker också att det egentligen bara är vanliga statistiska verktyg som tillämpas inom datavetenskap.
Är nog inte lika insatt som dig, men jag tänker också att det egentligen bara är vanliga statistiska verktyg som tillämpas inom datavetenskap.
Utöka citat
japp, fast utan den teoretiska robustheten som man byggt upp över hundra år inom statistiken. men ai låter koolare.

Har någon av er kodat en compiler?

@kanin @oddrose
AI inom sjukvården tror jag kommer revolutionera bild-diagnostiken på sikt. Redan nu bättre vid exv frakturdiagnostik, som är ganska statiskt. Det jag tror kommer bli spännande på sikt är väl att integrera det hela med interventionella åtgärder i realtid.

här är en kille som gillar AI, verkar vara rakt från Kreylboyne-klassen i malcom in the middle
Utöka citat
historiskt har ju begreppet haft en mycket vidare och mer teoretisk innebörd så sammanblandningen är inte så konstig
Ursprungligen postat av Laserdisc
historiskt har ju begreppet haft en mycket vidare och mer teoretisk innebörd så sammanblandningen är inte så konstig
Utöka citat
ja och det är medvetet. det är lättare att få forskningspengar och investerare om det är autonoma robotar som folk tänker på.
Tror de flesta låga frukterna är plockade redan
Utöka citat
Tycker vården verkar ha massor att lära inom it.
en dator har svårt för att segmentera ut det relevanta i t.ex bilder med olika miljöer, jämföra "typ likadana" saker och säga om dessa är från samma kategori.
Utöka citat
Fast det är väl det man kan optimera genom att köra stora mängder fall?
Ursprungligen postat av rhymez
Har någon av er kodat en compiler?

@kanin @oddrose
Utöka citat

Du vet inte ens vad det där betyder. Men ja, höll på med lite sånt på mitt förra jobb. 

Tycker vården verkar ha massor att lära inom it.
Utöka citat

Ja, men i labb där man analyserar prover antar jag att det används sjukt mycket.
Fast det är väl det man kan optimera genom att köra stora mängder fall?
Utöka citat

Jo, han menar ett traditionellt program, dvs. inte maskinlärning
Default avatar

« Tillbaka till Off-topic