Film/tvSenaste film du såg

Ursprungligen postat av mazerfaka
tips på skön film! någon gem från typ 2015/2014 man missat!
Utöka citat
Finns massa på bangbros
Kingsman 2: The Golden Circle (2017)

Jag gillade inte den första filmen så jag vet inte varför jag bemödade mig att kolla på den här. Många skulle säkert hävda motsatsen, men jag tycker dessa två filmer kombinerar det värsta ur Austin Powers och James Bond.
SSF: The Lion in Winter (1968) | 1.5/5 |

Det är juletid 1183 och Kung Henry II har svårt att bestämma sig för vilken av hans tre söner ska ärva tronen. Frugan, Drottning Eleanor, är inte direkt nån hjälp när hon hela tiden ifrågasätter hans val och har sin egen favorit. Den åtråvärda tronen står på spel, och varje part är redo att göra vad som helst för att bestiga den.

Dags för slakt av ännu en klassiker, det kanske borde bli ett återkommande inslag? Vet inte riktigt varför jag kollade in den här. Visst, 8.1 på IMDB och en namnkunnig ensemble som Peter O'Toole, Katharine Hepburn och Anthony Hopkins är inget man skojar bort, men jag har normalt svårt för kammarspel med högfärdigt prat och en stark teatervibb. Det här äger rum till 99% i ett smutsigt slott (pluspoäng för smutsigheten) där prat, prat och mera prat är det enda som intresserar karaktärerna, så jag var väl dödsdömd från början.

Jag blir tidigt bortdribblad av det eviga rävspel som försiggår och tappade därefter allt intresse. Konspirationer för att störta kungen, motvilliga giftermål och knivdolkar i ryggen... säkert ett storslaget perioddrama för många men mitt engagemang fångas aldrig. Kammarspelet når komiska höjder i en scen när inte mindre än tre karaktärer gömmer sig bakom en gardin och hoppar ut med en dramatisk min: "Aha! Jag har stått här och lyssnat hela tiden!". Fantastiskt.

Även om dialogen mestadels uttråkar mig till den grad att jag börjar snegla på mina fötter och seriöst analysera om de är lika stora i någon minut så finns det ändå några fina stunder. Man kan inte säga annat än att skådespelarna gör ett riktigt bra jobb - Katharine Hepburn och Peter O'Toole är felfria och deras munhuggeri ganska underhållande, speciellt Hepburn får in några riktigt fina "burns". Men, för min smak, blir det alldeles för mycket teater. Det är inte ens en verklig historia att intressera sig för, personerna är verkliga men händelserna fiktiva.

Jag gillar historia men kungligheter och deras interna våndor har alltid varit förbannat tråkigt. En film som skådespelare säkert kastar sig över för chans att vinna guldstatyetter - men underhållningsvärdet för mig ligger nära noll.
@Neatless Har du sett Titanic? Om ja, skulle du kunna bjuda på en recension?

Om du inte sett får du gärna göra det och därefter skriva  en recension.
Ursprungligen postat av Zeit2
@Neatless Har du sett Titanic? Om ja, skulle du kunna bjuda på en recension?

Om du inte sett får du gärna göra det och därefter skriva  en recension.
Utöka citat

Jag har sett Titanic för länge sen och minns att jag gillade den. Typ 3/5. Kärlekshistorien är inget för mig men imponerande effekter. Får väl se om jag ser om den snart och gör en riktig recension, men don't hold your breath. =)
Ovan mini-recension mättade mitt behov. Tack så mkt :)
Fundamentals of caring 3/5
SSF: Detroit (2017) | 3/5 |

Kathryn Bigelow tar oss tillbaka till Detroit 1967 då ett av de dödligaste upploppen i USA's historia skakade landet. Skjutningar, plundring och våld - polisen sköt skarpt och pansarvagnar rullade på gatorna. I fokus står händelsen på Algiers motel där en kritiserad polisinsats resulterade i dödsfall och brutal misshandel av de överlevande. Var det legitimt agerat av polisen eller visade rasism återigen sitt fula ansikte?

En måttligt omskakande film som inte helt lyckas med blandningen av alla sina komponenter. Att försöka kontextualisera händelsen i ett historiskt perspektiv - filmen inleder med en genomgång av svartas historia i USA. Varför de fördes över, slaveriet, kampen för frihet etc - kan väl ses som hedersvärt men det tillför faktiskt inte särskilt mycket. Det är sånt man hellre hade sett i en renodlad dokumentär istället för att blanda in det i en spelfilm. Lite klumpigt.

Det är också för många karaktärer som aldrig kommer till liv, hur välspelade de än är. Mot slutet är jag helt förvirrad över vilkens mamma som gråter över vem. Filmen innehåller också åtminstone 25 onödiga minuter - lite av ett signum för Bigelow att inte trimma ihop sina filmer ordentligt. Hon tar sig an dessa stora ämnen på senare tid och ska täcka in allt. Det är frustrerande för vissa delar är mästerliga och andra helt onödiga.

Här är mittenpartiet med motelincidenten påfrestande för tittaren - skoningslöst pågår förhöret/misshandeln med rå intensitet och obehaglig realism i över en timme utan andningspaus. Will Poulter med sina poliskollegor är närmast sadistiska i sina metoder. Där är kärnan i filmen, det som sätter avtryck och upprör, jag älskar att just den biten vågar vara utdragen.

Synd att resten inte kan stödja upp mittenpartiet och göra hela filmen mästerlig. Grymma skådespelarinsatser - dock förstår jag inte varför John Boyega hyllas när allt han gör är att gå runt med sammanbiten min. Den kaotiska och rasistiska tidsandan är väl fångad och det är som vanligt välgjort. Bigelow gör det återigen för svårt för sig dock.
Veckans dokumentärtips: Not Quite Hollywood: The Wild, Untold Story of Ozploitation! (2008)

I decennier hade filmindustrin i Australien gått på tomgång. Ville man se film som handlade om Australien hade man bara filmer producerade av andra länders regissörer att tillgå, och de filmerna visade oftast en nidbild med kängurur och supande bönder. Men så, på 70-talet insåg regeringen att något var tvunget att göras och pengar pumpades in i filmprojekt - censuren tonades ner och det uppstod en våg av unga filmskapare som lät kreativiteten flöda. Ozploitation föddes - en ostoppbar tsunami av vilda lågbudget-skräckisar, komedier och actionfilmer där inget var för naket, våldsamt eller vulgärt.

Extremt underhållande dokumentär där gamlingar ser tillbaka på och berättar härliga anekdoter från en tid då de gjorde fullständigt galna filmer. Första halvan kan sammanfattas med bröst, sex på gränsen till porr, bröst och mera bröst. Den andra handlar mer om actionfilmer med extrema stunts som aldrig hade godkänts idag. Det är underbart nördigt och roligt och intervjuerna oftast hysteriska. Självklart är Quentin Tarantino med och han är så lycklig att få prata om dessa obskyra filmer att han studsar i biofåtöljen.

Jag önskar att jag hade sett mer av de 50-tal filmer som tas upp här - egentligen är det bara Wake in Fright (1971) och Mad Max (1979), skamligt nog. Gillar man absurda B-filmer så kommer listan över filmer att se garanterat fyllas på efteråt.

Ozploitation fångade snart Hollywoods intresse och det ledde till att amerikanska skådisar åkte över för att göra film i Australien. Stacy Keach, Jamie Lee Curtis och Dennis Hopper intervjuas här 30 år senare där de roat ser tillbaka på det äventyret - Dennis Hopper är extra skön när han berättar om Mad Dog Morgan (1976) där han (som vanligt) söp okontrollerat och ställde till med ett jävla liv under inspelningen.

Härlig nörderi-dokumentär där allt går i en rasande fart i en kaosartad klippning. 90% av filmerna är säkert skitdåliga om man inte älskar den sortens filmer - men entusiasmen och anekdoterna gör att de framstår som mästerverk och en oundviklig lust att se dem uppstår.
tänkte se looper, är den läskig?
tänkte se looper, är den läskig?
Utöka citat
med brucean? isf nej
Ursprungligen postat av movado
med brucean? isf nej
Utöka citat
ok bra då skall jag se den!

6.3/10
aldrig sett space jam är den sevärd?
ja! mycket bra barnfilm
Utöka citat
det här inlägget borde gå rätt in i små mindblownstrån
Utöka citat
Njae den har inte åldrats så bra(var nog inte ens bra från första början men man va ju så liten). Soundtracket är dock tight
Ursprungligen postat av Lystrad
ja! mycket bra barnfilm
Utöka citat
Ursprungligen postat av Moopey
Njae den har inte åldrats så bra(var nog inte ens bra från första början men man va ju så liten). Soundtracket är dock tight
Utöka citat
hm, blir not att se i mellandagarna! hittade en tmnt dokumentär som fick topp prio! 

Ursprungligen postat av movado
det här inlägget borde gå rätt in i små mindblownstrån
Utöka citat
minns att jag ville se den men ville aldrig lägga veckopengen på att hyra den!
Utöka citat
top 3 1996
hm, blir not att se i mellandagarna! hittade en tmnt dokumentär som fick topp prio! 
Utöka citat
Vill se, vad heter den?
SSF: The Andromeda Strain (1971) | 3.5/5 |

Baserat på Michael Crichton's novell med samma namn. När i stort sett alla invånarna i den lilla byn Piedmont, New Mexico hittas döda utropas ett nödläge av den amerikanska militären. Orsaken tros vara en hemlig satellit som störtat och möjligen fört med sig utomjordiska baciller. Nu måste ett team av de bästa forskarna undersöka satelliten i ett topphemligt, underjordiskt laboratorium och klura ut orsaken innan det sprids.

Äntligen en vetenskapsfilm som verkligen fokuserar på vetenskapen och inte svävar iväg i orimliga hjältedåd. Det här är en långsam, metodisk och realistisk film som trovärdigt visar hur det förmodligen skulle gått till om ett scenario som det i filmen inträffar. Exakt det jag ofta sitter och önskar när jag ser andra liknande filmer - ääh, skit i kärlekshistorien, karaktärsuppbyggnad och hjärndöd action, det är vetenskapen jag vill ha! Älskar ett sånt här angreppssätt. Det var det som gjorde Arrival (2016) så bra innan den förstås skulle spåra ur.

Labbet där de fyra forskarna studerar satelliten - efter att ha blivit desinfekterade i olika procedurer i en evighet - är en fantastisk anläggning. En härlig retrofuturistisk teknik liknande den i 2001: A Space Odyssey (1968), underbart sterilt och stiligt.

Spänningen är definitivt på topp inledningsvis och håller ut bra ända till slutet. Dock är den för lång, det torra arbetet blir faktiskt för mycket i perioder och hade kunnat klippts ner. Jag stör mig också på Dr. Ruth Leavitt som klagar alldeles för mycket. Ni ska liksom tampas med en organism som kan hota hela mänskligheten - och du ska ifrågasätta varenda desinfektions-fas ni måste genomgå? Kom igen, dumt att ha en sån karaktär som jag antar ska "lätta upp" i en film som den här.

Djurförsöken är plågsamt att titta på. De kvävde faktiskt en apa på riktigt (och återupplivade honom så fort han tappade medvetandet) och det är riktigt otäckt att se. Men jag antar att det är ett bra exempel på vad den här filmen är - noggrann vetenskap utan kompromisser där allt måste testas grundligt innan man går vidare. Det är ju bara för underbart.
Utöka citat

Dude det är som att aldrig ha sett Jumanji typ...
Ursprungligen postat av Oddrose
Dude det är som att aldrig ha sett Jumanji typ...
Utöka citat
ok får se den i jul då!
Ursprungligen postat av Neatless
SSF: The Andromeda Strain (1971) | 3.5/5 |

Baserat på Michael Crichton's novell med samma namn. När i stort sett alla invånarna i den lilla byn Piedmont, New Mexico hittas döda utropas ett nödläge av den amerikanska militären. Orsaken tros vara en hemlig satellit som störtat och möjligen fört med sig utomjordiska baciller. Nu måste ett team av de bästa forskarna undersöka satelliten i ett topphemligt, underjordiskt laboratorium och klura ut orsaken innan det sprids.

Äntligen en vetenskapsfilm som verkligen fokuserar på vetenskapen och inte svävar iväg i orimliga hjältedåd. Det här är en långsam, metodisk och realistisk film som trovärdigt visar hur det förmodligen skulle gått till om ett scenario som det i filmen inträffar. Exakt det jag ofta sitter och önskar när jag ser andra liknande filmer - ääh, skit i kärlekshistorien, karaktärsuppbyggnad och hjärndöd action, det är vetenskapen jag vill ha! Älskar ett sånt här angreppssätt. Det var det som gjorde Arrival (2016) så bra innan den förstås skulle spåra ur.

Labbet där de fyra forskarna studerar satelliten - efter att ha blivit desinfekterade i olika procedurer i en evighet - är en fantastisk anläggning. En härlig retrofuturistisk teknik liknande den i 2001: A Space Odyssey (1968), underbart sterilt och stiligt.

Spänningen är definitivt på topp inledningsvis och håller ut bra ända till slutet. Dock är den för lång, det torra arbetet blir faktiskt för mycket i perioder och hade kunnat klippts ner. Jag stör mig också på Dr. Ruth Leavitt som klagar alldeles för mycket. Ni ska liksom tampas med en organism som kan hota hela mänskligheten - och du ska ifrågasätta varenda desinfektions-fas ni måste genomgå? Kom igen, dumt att ha en sån karaktär som jag antar ska "lätta upp" i en film som den här.

Djurförsöken är plågsamt att titta på. De kvävde faktiskt en apa på riktigt (och återupplivade honom så fort han tappade medvetandet) och det är riktigt otäckt att se. Men jag antar att det är ett bra exempel på vad den här filmen är - noggrann vetenskap utan kompromisser där allt måste testas grundligt innan man går vidare. Det är ju bara för underbart.
Utöka citat
Nice recc, men trist betyg. Såhär tyckte jag när jag såg den 2k12:
Ursprungligen postat av Jackie

såg MISSION IMPOSSIBLE GHOST PROTOCOLEMkt bra RULLE. Den sortens film man ska se på bio. Jag och bror (15år) var mkt nöjda.The Andromeda StrainHELVETE! Minimalistisk science ficition. Fruktansvärt spännande med väldigt små medel. Manuset är hur starkt som helst och filmen är estetiskt snortajt. Väldigt välspelat och intensivt. Vi satt på sängkanten under hela filmens gång.
Utöka citat

Låt mig tillägga att den är minst 4 mörka månar av 5 solar. Eventuellt mer.
Senast redigerad av Jackie den 6 december 2017 21:23.
Ursprungligen postat av Jackie
Låt mig tillägga att den är minst 4 mörka månar av 5 solar. Eventuellt mer.
Utöka citat

Jag kunde inte bortse från att den var väl långsam i några perioder. Vad tyckte du om forskardamen som skulle vara så edgy hela tiden? Hon plockade av en halvmåne för mig. Schysst recension förresten!
Ursprungligen postat av Neatless

Jag kunde inte bortse från att den var väl långsam i några perioder. Vad tyckte du om forskardamen som skulle vara så edgy hela tiden? Hon plockade av en halvmåne för mig. Schysst recension förresten!
Utöka citat
Haha, tack my dewd! Jag vill minnas att gillade att hon var tuff. Men det var så att säga many moons ago så jag minns inte så mycket mer än min entusiasm :D
Ursprungligen postat av Jackie
Vi satt på sängkanten under hela filmens gång.
Utöka citat
Höhö di däringa stockholmarna
SSF: American Made (2017) | 1/5 |

Barry Seal var en skicklig pilot som rekryterades av CIA för att bevaka oroligheterna i Sydamerika. I Sydamerika fanns det möjligheter att bli rik dock, och snart var Barry Seal insyltad med den beryktade Medellín kartellen för vilka han smugglade mängder med kokain tillbaka till USA och blev rik som ett troll på kuppen.

Doug Liman har gjort några riktigt bra filmer men med American Made verkar han ha tappat all fantasi. Det här har man sett så många gånger förr, filmen följer en beprövad mall för att underhålla men erbjuder i stort sett ingenting utöver det. Det känns inte ens som dem ansträngt sig - "hmm, hur ska vi knyta ihop de här scenerna? Äsch, vi kastar in en till 80-talslåt och gör ännu ett montage, det borde tillfredsställa tittarna". Det är bara måttligt underhållande och känns rätt meningslöst i slutändan.

Vilket är synd, det är en fascinerande historia ändå. Hade de inte behandlat den så ytligt utan dykt ner i den, kanske ändrat tonen till lite mörkare istället för en lättviktig dramakomedi, så hade det kunnat bli mycket bättre. Faktum är att de ljuger och glorifierar Barry Seal. Han arbetade aldrig för CIA för att sen råka snubbla in i drogbranschen för att han gillar pengar - han smugglade friskt i många år och först efter att han greps så började han samarbeta med myndigheterna, för att sänka sitt straff.

De verkar ha varit inställda på att göra en oförarglig film om en härlig amerikansk snubbe som levde drömmen innan orättvisan slog till, American Made liksom. En sån historierevision lämnar en lite dålig smak i munnen. Normalt kan jag förstå vissa artistiska ändringar för att göra en bättre film men eftersom filmen nu suger - så tar jag mig friheten att plocka fram motorsågen.

Jag gillar Tom Cruise som alltid levererar. Den rebelliska och charmiga attityden har han ju bemästrat i många år och här är det kul när han jonglerar familjeliv, regeringen och en dödlig kartell. Dock känns det som ett rutinjobb för även han, och när inte ens stjärnglansen mäktar med att lyfta upp en kass film så finns det ingenting kvar för att göra det sevärt.
Din kritik är berättigad men jag tyckte ändå att American Made var underhållande.

Mother! (2017)

Någon i Hollywood måste göra en samhällstjänst och lägga in ett veto nästa gång Aronofsky vill göra en film med ett religiöst tema. Knappt godkänd.
Senast redigerad av Roanapur den 10 december 2017 02:19.
Default avatar

« Tillbaka till Off-topic