Film/tvSenaste film du såg

u wish
"mogen persika" = peach

Xdd
ja jag fattade det, jag är inte eftersatt.
Ursprungligen postat av peach
bara ligga och runka på en nedkissad madrass uppe på vinden och komma i en mogen persika
Utöka citat
<3

Vad tyckte du om den i övrigt?
tyckte om den jättemycket!
Veckans dokumentärtips: The Story of Film: An Odyssey (2011)

Mark Cousins älskar film. Den irländske filmkritikern släppte 2004 boken The Story of Film men kände att det inte var nog för att få ut budskapet att film är allt, film är livet. Så 2011 presenterade han sitt magnus opus, efter fem års hårt arbete. En dokumentärserie i 15 delar på en timme vardera - totalt över 900 minuter - där han går igenom allt som är värt att veta om film. Från dess födelse i slutet av 1800-talet då bröderna Lumière visade upp rörliga bilder inför en chockad publik till nutidens digitala mastodontproduktioner.

Han besöker nyckelplatser för filmens historia över hela världen, inklusive Ingmar Bergmans hem på Fårö förstås, och intervjuar otaliga regissörer och skådespelare. Det är noggrant, informativt och extremt omfattande. Men det är också ett passionsprojekt, och Mark Cousins sätter sin personliga prägel på berättelsen när han från ett ideologiskt perspektiv lyfter fram det han anser har blivit förbisett genom filmhistorien. Går man till exempel in och förväntar sig en strikt amerikansk berättelse blir man besviken - Mark Cousins gör en poäng i att film är ett globalt medium och dröjer sig gärna kvar i länder man förmodligen aldrig sett en film ifrån.

Hur skickligt och passionerat han än berättar så gör det här att vissa inslag blir långdragna. Jag kunde inte bry mig mindre om Bollywood till exempel. Däremot älskar jag avsnitt 9 som handlar om amerikansk 70-talsfilm, min favoritperiod. Helheten är ändå mästerlig i hur han får en fascinerad i saker som kameravinklar och tekniska aspekter man inte tänkt på innan. Och hur allt hänger ihop: glas-scenen i Taxi Driver (1976) är inspirerad av Deux ou Trois choses que je sais d'elle (1967), som i sin tur är inspirerad av Odd Man Out (1947) osv osv.

Jag älskar också hans narrativ med sin tjocka irländska accent som jag läser att vissa oförklarligt nog inte står ut med. Att höra honom uttala Victor Sjöströms stumfilmsklassiker Körkarlen (1921) är ju underbart.

15 timmar av ren filmmagi - ett enda stort kärleksbrev till filmkonsten. Förmodligen den bästa dokumentären om film någonsin.
Den gick på svt för nåra år sen. Såg avsnittet om Bollywood och tyckte det var svinbra
Ja den fanns på Play ett bra tag efteråt också. Även de tråkiga bitarna, för min del Bollywood, blev ändå fascinerande eftersom han berättar så jävla bra. Tycker han dröjer sig kvar en aning för länge ändå - ibland vill man bara att en "känd" film ska tas upp istället för de obskyra han älskar att lyfta fram.
nä det ville man inte
brukar kommentera vad jag gör med hans dialekt när jag är ensam hemma
Molly's Game (2017)

Lite märkligt att den fick en Oscarsnominering för filmmanuset med tanke på att den är på tok för lång och innehåller onödiga scener. Det blir också lite konstigt eftersom filmen tvingas använda fiktiva karaktärer istället för de kändisar som den egentligen handlar om.

8/10

ugh hade svårt att ta mig igenom den 
3.5/10

log en gång typ
4/10
seth rogen är så jävla tråkig
DUDE WEED
420 BLAZE IT
Hur kollar man på en bild föreställande bl.a. John Mulaney och tänker "Seth Rogen är så jävla tråkig" istället för "John Mulaney är så jävla rolig"?

7.2/10
mycket bättre än vad jag mindes den, jävligt solid faktiskt. bra castad, bra röj osv. 

6.5/10
lite löjligare, lite plojigare men ok ändå. ok för vad den är.
Minns knappt vad kick-ass 2 handlade om, rätt usel film. Första är guld.
Quentin Tarantino tyckte av outgrundliga skäl att Kick-Ass 2 var en av 2013 års bästa filmer.
Ursprungligen postat av Agitopop
Quentin Tarantino tyckte av outgrundliga skäl att Kick-Ass 2 var en av 2013 års bästa filmer.
Utöka citat
Mycket besviken på tarantini efter det uttalandet!
A quiet place. Va? Försöker ni slå i mig att ett sådant enkelt vapen inte skulle ha upptäckts och använts tidigare? Hur kan en film med sådana trovärdighetsproblem ha så högt betyg på imdb och rottentomatoes?
Annihilation

Trodde twisten var att hon tagit för mycket LSD på Coachella med tanke på baskaggen och Terminator 2-specialeffekterna i slutet!
Ursprungligen postat av Tryne
 Hur kan en film med sådana trovärdighetsproblem ha så högt betyg på imdb 
Utöka citat
Betygen på imdb är lika pålitliga som i Bergsalas nintendotidning.
A quiet place är universellt hyllad – inte bara på "imdb".
Vilket
Default avatar

« Tillbaka till Off-topic