ÖvrigtDatortråden

Data.
Kudos för att du orkar skapa massa nya trådar, Ertard!
bump4faq
Har skaffat en EEE box och håller på att fixa med den.
Köpte office 2007 samtidigt pga 200 krs rabatt + gratis uppgradering till office 2010. (754kr för tre licenser)

Nu är office 2007 (nån trialversion) förinstallerat på datorn. Bör jag avinstallera det innan jag installerar det jag köpt? Känns som jag borde det fär att installationen av min köpta version ska bli riktigt gjord men jag vet inte om nån viktig fil eller sånt kan försvinna.
Folk såg det säkert inte men efterlyste tidigare i tråden ett ljudkort för datorn att fixa digitalt till förstärkaren. Köpte billigast möjliga Terratec Aureon 5.1 för 165 kr, hittade custom drivrutiner som skulle erbjuda sjukt bra passthrough via optisk SPDIF.Och grymt bra ljud var väl det minsta man kan säga. Har kopplat via optiskt till förstärkaren nu och den digitala signalen opåverkade signalen är sjuuukt bra. Så jävla rent och fint ljud som jag får via datorn till förstärkaren vetefan om jag fått via något annat förut. För 165 spänn :D så jävla värt.
Har ett annat problem också. Min stora stationär dator har problem med att starta ordentligt. Måste försöka flera gånger och ofta slå på och till strömmen till datorn innan den startar riktigt. När den inte startar riktigt och inget händer så låter det inget. När den startar riktigt så piper det en gång när bios laddas. Vad kan jag göra?

totalt orelaterat men är det jag som har noll koll på datorhårdvara nuförtiden eller är denna dator så prisvärd som den verkar?

http://www.pccity.se/product/datorer-pc/stationara-datorer-hemma/ASM92C5K7GF1N/acer-aspire-m3203
Angående att den inte startar riktigt kan bero på att moderkortet sjunger på sista versen, speciellt med tanke på det där pipet
Fast pipet kommer ju när den fungerar som den ska.

Moderkortet är relativt nytt också
Min första tanke är ju att nätaggregatet spökar men då borde den ju dö även när den väl kommit igång...Händer det INGENTING när du trycker på knappen? Då kan det ju lika gärna vara startknappen som är glapp eller något.Pipet är en indikation på att hårdvaran genomgått en godkänd "test".
Citat från cruZZade
Händer det INGENTING när du
Utöka citat
allt startar upp och låter
det är bara pipet som aldrig kommer (5/6 gånger ungefär) och inget händer förutom att alla komponenter är igång som de borde vara

verkar vara fler som har liknande problem av olika slag, men jag har fortfarande inte hittat en bra förklaring på lösning

http://www.tomshardware.co.uk/forum/244201-12-asus-chipset-boot-problem
http://vip.asus.com/forum/view.aspx?SLanguage=en-us&id;=20070918185735687&board;_id=1&model;=P5K&page;=1&count;=16
http://www.dslreports.com/forum/r19473626-ASUS-P5K-issues
http://vip.asus.com/forum/view.aspx?SLanguage=en-us&id;=20071227063015218&board;_id=1&model;=P5K-E/WiFi-AP&page;=2&count;=18

edit. jag HATAR Atheros. de ger mig problem inte bara på min eee 901 utan nu också på min stationära kraftdator... ska testa och se om det hjälper att utrota allt som heter atheros på min dator. sen blir det en brevbomb till närmsta kontor
I min erfarenhet så brukar trialversionerna av Office vara gjorda för att uppgraderas, eller rättare sagt så blir det väl fullversion när man knappar in en korrekt nyckel. Har dock aldrig gjort det eftersom det brukar åka ut och så installerar jag OpenOffice istället.dammskog:Känns som det kan vara vad som helst. Dvs alla komponenter inkopplade till moderkortet kan säkert få det att inte starta. Jag hade personligen testat att ta bort så mycket som går och se hur det blir. Nätagget måste skicka en "Power OK" signal till moderkortet innan det öht går vidare, så det kan ju vara ett instabilt nätagg. Frågan är då om någon annan komponent inverkar på det.
apropå open office så hittar jag inte FLOSS-tråden cachad via google, finns den cachad nån annanstans?
Sitter här på min Vistadator och vill föra över filer till tjejens dator som har windows 7. Vi sitter på samma trådlösa nätverk. Smidigast och enklast sättet att göra det på?Jag har nu hittat hennes dator i nätverket. Men den frågar över användarnamn och lösenord. Vart hittar man och ändrar det?
Är Sapphire Radeon HD 5770 1GB GDDR5 en bra uppgradering ifrån MSI GeForce 9800GX2 1GB GDDR3?Det gamla kortet hade pajat och jag fick nu i mail att Komplett byter ut mitt 9800GX2 mot det där 5770.Jag vet att det inte är ett av de bästa DX11-korten, men rätt okej i alla fall eller?
Citat från Ertard
Windows 7 eller Windows XP? Windows 7. Snyggare, smidigare, bättre och framförallt modernare. Vista bör undvikas. XP kan med fördel köras om man spelar gamla spel, men majoriteten av dessa fungerar även på 7.
Utöka citat
Håller med om att 7 är det bästa man kan ha i Windows-väg. Hatar bakåtsträvare som alltid ska påstå att gammalt är bäst. Tycker däremot att Vista fått oförtjänst mycket kritik. Jag hade aldrig problem med systemet.
Måste göra mig av med lite grejer som står och skräpar:Cooler Master Silent Pro-nätagg (olika modeller)Cooler Master Real Power Pro (olika modeller)Cooler Master Cosmos 1000 prototyp, 95% komplettCooler Master CM690 (har även en med en annan frontpalen som aldrig kom ut på marknaden)Cooler Master Sileo500Gaming möss med Avago9500 sensorer, har 10 olika från 3 olika leverantörer (samma tillverkare som Razer, Mionix, Raptor, QPAD osv, funkar bra med mjukvaror från någon av dessa)Har även en jävla massa no-name möss, tangentbord, högtalare, chassin och nätagg.Skicka ett PMEdit: Göteborg.Köparen betalar frakten.
Stockholm?
Sorry, Göteborg.
Citat från Ertard
Var hittar jag drivrutiner?
Utöka citat
Jag skulle vilja ha:På tillverkarens hemsida...Där man alltid ska börja leta för att säkerställa att du får den senaste varianten.det finns så mycket annat på exv. Guru3D att det lätt blir förvirrande att hitta rätt.
Citat från PimPim
Jag har nu hittat hennes dator i nätverket. Men den frågar över användarnamn och lösenord. Vart hittar man och ändrar det?
Utöka citat
Det är väl hennes användarnamn och lösenord du ska ange. Du hittar det genom att fråga henne :)

Citat från Rom Raptor
Tycker däremot att Vista fått oförtjänst mycket kritik.
Utöka citat
Nej, det förtjänade nog det mesta av kritiken i början. Idag är det ju i stort ett annat operativsystem. Blir ju en väldig skillnad efter några service packs liksom. Tror ingen idag skulle vara speciellt förtjust i ett XP utan något SP.
Citat från Trappski
ag skulle vilja ha:På tillverkarens hemsida...
Där man alltid ska börja leta för att säkerställa att du får den senaste varianten.
det finns så mycket annat på exv. Guru3D att det lätt blir förvirrande att hitta rätt.
Utöka citat
Guru3D är mer eller mindre alltid före tillverkarna själva, eller lite efter. Senaste versionen = senast upplagda. Står datum. 
 Folk som letar upp skit på FTPs och grejer från företag, och lägger upp, innan ATI och co själva fått tummen ur och lagt upp på respektive sidor.

Visst finns det mycket, men det är inte direkt svårt att hitta. Tänker inte lägga in runt 10 olika tillverkare. Folk som inte kan hitta på Guru3D kommer liksom inte hitta på tillverkarens hemsida heller, och kommer behöva direktlänkar ändå. 

Värt att nämna är väl dock att alla ATI kort använder samma Catalyst - du måste bara välja rätt operativsystem. Samma sak med nVidia och Forceware. Då räknar jag bort saker som typ FireGL och andra saker som är gjorda för att rendera 3D, men jag tror att folk som sysslar med sådant redan är rätt medvetna om drivers och liknande. Eller om du har 10 år gammalt grafikkort, men det är rätt tveksamt att nya drivers hjälper något då.
Citat från FoH
Nej, det förtjänade nog det mesta av kritiken i början.
Utöka citat
Det var också mycket beroende på utvecklare som inte verkade speciellt sugna på Vista. nVidias drivrutiner för Vista var ju en riktig katastrof ett halvår efter release. I övrigt fungerade det väl hyfsat, men var ju en fet nedgradering från stabila XP. 

7 har ju fungerat felfritt från start. Det enda jag har strul med är att det jävla färgschemat vill ändra sig från Aero till Basic så fort jag använder typ 3GB minne. Någon som vet om jag kan ta bort detta via registret eller något? Även om man ta ''don't show me this again'' så dyker det upp varje dag. Sjukt irriterande.
Tänkte nämna det men drivrutinsstödet är ju egentligen inte något som Microsoft/Windows ska kritiseras för. Lika lite som något annat operativsystem.Win 7 fungerar bra av samma anledning som Vista fungerar bra idag, dvs tillverkarna har hunnit ikapp (är ju i princip samma OS-kärna).
Citat från HLmaster
Är Sapphire Radeon HD 5770 1GB GDDR5 en bra uppgradering ifrån MSI GeForce 9800GX2 1GB GDDR3?
Utöka citat
Skulle inte tro det, men orkar inte googla.9800GX2 har ju dubbla grafikchip. 9800GTX (ett chip) motsvarar GTS 250, vilket i sin tur är lite sämre än 5770 om jag minns rätt. Enkel matematik visar alltså att rent prestandamässigt är 9800GX2 bättre än 5770. Men 5770 är svalare, säkerligen mycket tystare, drar mycket mindre ström samt har DX11.
Citat från Ertard
Guru3D är mer eller mindre alltid före tillverkarna själva, eller lite efter. Senaste versionen = senast upplagda. Står datum.
Folk som letar upp skit på FTPs och grejer från företag, och lägger upp, innan ATI och co själva fått tummen ur och lagt upp på respektive sidor.
Utöka citat
Därför exv. senaste catalyst kom upp på ATi's hemsida före Guru3d enl datumen?Sidan är hursom ett monster att navigera och lagom luddig när det gäller.Varför får man exv. upp Vista 64-bitars catalyst i listan när man klickar på XP32-bitar?Det är inte samma OS och inte ens samma bit-system.

Citat från Ertard
Tänker inte lägga in runt 10 olika tillverkare.
Utöka citat
Självklart menade jag inte att det skulle göras. Men den generella rekommendationen för drivare bör vara att plocka från tillverkarens hemsida. Speciellt om man har en färdig dator typ Dell eller liknande som kan få för sig att ha speciell hårdvara i sina datorer.För att ta ett exempel har du det klassiska Sound Blaster Live! där Dell hade ett annat chip EMU10K1X istället för EMU10K1 som sitter på orginalkorten.Åas så burkar OEM-tillverkare ha drivare via Windows Update vilket underlättar en hel del för den ovane användaren i slutändan ändå.Jag tänker också mer generellt för hårdvara... Jag har då inte hittat drivaren till mitt IDE-kontrollerkort eller ljudkort på Guru3d ;)
Citat från Magical Sound Shower
Enkel matematik visar alltså att rent prestandamässigt är 9800GX2 bättre än 5770.
Men 5770 är svalare, säkerligen mycket tystare, drar mycket mindre ström samt har DX11.
Utöka citat
Okej..Enligt en del grafiktester jag sett så verkade 5770 prestera bättre än 9800GX2, men jag vet inte.DX11 grejor i AvP osv e jue nice också.
Citat från Trappski
Därför exv. senaste catalyst kom upp på ATi's hemsida före Guru3d enl datumen?
Utöka citat
Låg uppe i forumet en vecka innan, och slackade antagligen på WHQL'n då den var försenad, men visst.

Inlägget är uppdaterat till att vara mer specifikt.
Default avatar

« Tillbaka till Off-topic