ÖvrigtTränings-tråden

Yes, vi kör igång igen direkt va!

Träningsscheman, resultat, hur senaste joggingrundan gick, svettiga anekdoter om pumpade, glänsande muskler och allmänt piniga situationer som uppstått på gymmet - allt tar ni här!
Sprang just 6,5km som var helt underbart i detta väder. Snorig motvind halva vägen hem dock!
Har hittat ett elljusspår som jag ska börja knarka på morgnarna. Börjar med att cykla dit, och springa 5km, sen om man känner att man fått lite flås efter några veckor så kan man ta något av de längre spåren.Därefter, i den avlägsna framtiden som är slutet av maj så kan det vara läge att börja styrketräna igen.
Jag brukar idrotta 3 ggr/vecka, men nu har jag inte kunnat idrotta alls på en månad pga en hälskada :-(. Funderar på att köpa hem hantlar för att börja styrketräna.
Gick hem från skolan i solen - ca 8km! Behövligt och skönt
Angående löpning, jag måste skaffa nya löparskor. Har ni några tips på skor, vad man ska tänka på när man väljer skor och/eller tips på någon skokedja där man faktiskt kan få hjälp att välja ut skor som passar ens egna fötter perfekt i Sthlm, Uppsala eller Västerås området?
Själv tar jag tag i träningen inför sommaren idag. Blir en löprunda senare hade jag tänkt, sen ska jag försöka hålla minst 3 pass i veckan plus armhävningar/situps på det. Wish me luck!
^ Bra! Lycka till!
Det blir benpass idag, om jag inte skippar det och kör kondition idag. Har valt ut ett par nya övningar jag skall göra, för att nästan helt bygga upp mitt pass med funktionella övningar. Det är så frustrerande att det skall ta sån tid för mig att få kontakt med mina muskler när jag byter övningar, men det är ju nödvändigt med variation, och dessutom kul på sitt sätt.

Citat från Rom Raptor
Jag brukar idrotta 3 ggr/vecka, men nu har jag inte kunnat idrotta alls på en månad pga en hälskada :-(. Funderar på att köpa hem hantlar för att börja styrketräna.
Utöka citat
Jag köpte själv hem ett litet set med fria vikter och även vikt-stång, och jag kan säga att jag personligen tröttnade riktigt ordentligt på att träna i hemmets lugna vrår, och jag skulle inte bli förvånad om många andra kommer till samma slutsats. Att träna bland andra människor på ett annat ställe än hemmet ger en rätt markant större motivation till att faktiskt ta och få någonting av träningen. Så testa gärna, men bli inte förvånad om du snabbt finner det tråkigt att träna styrketräning hemma. De där hundralapparna man lade ner på fria vikter känns plötsligt som om de kunnat göra mycket större nytta på ett gymkort ;)
Till er som har fysiskt krävande jobb: Hur fan orkar ni träna regelbundet? Jobbar atm på konsum, man lyfter kartonger och varor hela dagarna, är helt slut i kroppen efter, speciellt i benen. Hur ska man orka utan att slit ut sig totalt?
Är det värt att börja med kettlebells? Blir ju urless på vanliga gymmaskiner.
Fan vad tungt det gick!
Tränade axlar idag och fick sånt underbart pump! Försökte ta bilder på axlarna efteråt men var inte lätt när man skakade som ett asp löv ^^ Har börjat få lite bulor i alla fall =) Får se om man orkar dra sig bort och träna mage i morgon ;)
Haha, herregud... rapport från mina 5kmDog efter 3km, lunkade typ resten av vägen. Tänkte avsluta med 100
armhävningar och 100 situps, blev 50/30. Sjukt illa, känns typ omöjligt
att bli bättre just nu, men så är det väl när man börjat om från
början (har inte tränat på 3 månader). Bara att fortsätta, samma runda imorgon, satsar på att springa
3,5km ordentligt + 55/35 :) Sakta med säkert så!
Jag tänkte gå ner 30-40 kg nu under några månader. Låg på 115 kg, ligger nu på 109. Jag satsar på en målvikt på 75 kg, men så lite vägde jag inte ens när jag var i toppform(orienterare) så runt 80 kg är mer troligt. Jag har haft en benhinneinflammation i 4 år nu som jag inte lyckats bli av med, men efter ett antal besök till sjukgymnaster, ortopeder och ortopedtekniker så tänker jag nu skita i det mesta och satsa på att bara bli lättare och starkare. Jag tänkte köra träning varannan dag och variera mellan rullskidor, spinning, löpning/rodd/styrketräning. Löpning kör jag bara ett par kilometer för att hålla igång löpmuskulaturen och inte anstränga benhinnorna i onödan.

Till hösten runt oktober någon gång siktar jag på att nå målvikt, men det får vara lite flytande beroende på hur det går med skola, jobb osv.

Citat från CocaCola 30cl
Angående löpning, jag måste skaffa nya löparskor. Har ni några tips på skor, vad man ska tänka på när man väljer skor och/eller tips på någon skokedja där man faktiskt kan få hjälp att välja ut skor som passar ens egna fötter perfekt i Sthlm, Uppsala eller Västerås området?
Utöka citat
Runners store på vasagatan precis vid centralstation är riktigt bra och trevlig.
Sagt upp mitt träningskort, behöver pengar till annat. Men jag har ändå inte varit nere på 4 månader, så det är knappast någon loss. Går 5km varje dag i raskt tempo (förutsatt att det inte regnar) och kör armhävningar, pushups, hantlar hemma istället. Verkar fungera bra än så länge, gått upp något ynka kilo bara. Har inget intresse av att bli jättevältränad. Så länge jag pallar åka 2-3 mil på inlines under sommarhalvåret så är jag nöjd. :)
Citat från Sunshine
Tänkte avsluta med 100 armhävningar och 100 situps, blev 50/30.
Utöka citat
50 armhävningar är inte alls dåligt om du är otränad. Eller du kanske är en sån där jättesmal person?
Ska springa intervaller idag. 12kmh 30sec varvat med 17kmh 60sec i 20min eller tills jag spyr. Så väääääääääärt
Citat från Rom Raptor
50 armhävningar är inte alls dåligt om du är otränad. Eller du kanske är en sån där jättesmal person?
Utöka citat
174cm/74 så vikten är väl okej, tänkte dock att det vore skönt att bränna lite fett och senare träna upp muskelmassa
Citat från Sunshine
74cm/74 så vikten är väl okej
Utöka citat
HA!
HA! som i "du är inte lika biffig som jag är"?
Är det inte lättare att först bygga upp muskler för att sedan gå på fettbränning?
Det kanske det är, har inte tränat nå vidare sen förra sommaren. Då var jag i någorlunda form, sprang 2-3km varannan dag en period och tränade 4ggr i veckan, slog persen på bänken på 100kg och tränade hantelpress på 30kg+Tar det jag skrev i Lightprodukter-tråden här ocksåhttp://www.playing.se/view.phtml?f=&id;=424146&p;=5#a3533455

Funderar på att i samband med löpningen som jag tänkte köra tills kanske någon gång efter maj att äta små portioner och undvika att bli jättemätt, samt försöka äta mer fibrer än jag brukar (tips på bra hårt bröd eller dylikt).Tanken är att förbränna, och då lär väl lite muskelmassa gå åt också, men det tar jag igen sedan när jag börjar styrketräna igen. Vill träna upp muskelmassan utifrån en slimmare grund tänkte jag. Magmusklerna hade varit nice att få fram igen, har gömt sig under en massa underhudsfett.Ris/ros? Något jag bör tänka på?
Utöka citat
Senaste 7 dagarna:Fredag - RyggLördag - LöpningSöndag - Bröst/AxlarMåndag - Armar/MageTisdag - LöpningOnsdag - Rygg/MageTorsdag - Bröst/AxlarDisco-vecka! :D
Citat från Sunshine
174cm/74 så vikten är väl okej
Utöka citat
I princip samma längd och vikt som jag. Perfekt mao ;-)

Köpte 2 st 7-kiloshantlar (påbyggnadsbara) igår så nu ska jag börja träna lite hemma.
Citat från KalleNinja
Jag har haft en benhinneinflammation i 4 år
Utöka citat
Fy fan va drygt, jag hade det i ett halvår i lumpen och det är ju verkligen outhärdligt ibland. Särskilt när man är van vid att sticka ut och springa och dylikt, gör ju lagom ont efteråt.

Citat från KalleNinja
Runners store på vasagatan precis vid centralstation är riktigt bra och trevlig.
Utöka citat
De är experter och så där så att man verkligen får rätt skor? Nu när jag ändå ska kosta på mig så vill jag köpa något som verkligen är perfekt.
Citat från CocaCola 30cl
De är experter och så där så att man verkligen får rätt skor? Nu när jag ändå ska kosta på mig så vill jag köpa något som verkligen är perfekt.
Utöka citat
De är erfarna löpare och kunniga så vitt jag vet. Du kommer ju få springa på löpband som på alla andra ställen så kommer de titta på ditt löpsteg. Det är den bästa butiken jag har varit på när det kommer till skoköp iaf. Nästa steg är ortopedtekniker och då kostar det lite. Såg att det fanns något sådant på runners store för att tillverka individuell fotbädd, men dom lär ju kosta någon tusing.På stadium kungsgatan finns de här http://www.anatomic.nu/index.asp?article=kontakt . De är rätt trevliga och kunniga också, men där kostar en undersökning 300 spänn och kommer de fram till att du behöver inlägg kostar de 800 kr till. Dom kan iaf också hjälpa dig välja skor, och de har sin dörr längst inne till höger i stadiumbutiken. Jag tror de brukar gå runt på skoavdelningen i helvita kläder och hjälpa folk när de inte är uppbokade, så det är också en möjlighet om du har lite tur.Det var den uppsatsen om skoköp.
Citat från Rom Raptor
Köpte 2 st 7-kiloshantlar (påbyggnadsbara) igår så nu ska jag börja träna lite hemma.
Utöka citat
Nice (y) Hoppas hälskadan läker fort också

Citat från KalleNinja
benhinneinflammation
Utöka citat
Bra att du blev av med det!En annan var ute och sprang idag igen, med det gör gör ont/ömmar i vänster
knä/vid sidan om, ledbandet gissar jag på. Var tvungen att stanna efter
3km idag också.

Hade samma problem förra året när jag sprang i Mocambique under den
första veckan, men det gick över efter att jag fortsatt springa efter
ett par veckor. Någon som känner igen sig?
Nästa vecka satsar jag på. Den här veckan har blivit helt förstörd träningsmässigt alltså, vet inte vad som har hänt. Out of the blue har jag blivit helt orkeslös och omotiverad. Inte ändrat käket, inte sovit dåligt, inte supit, inte något annat avvikande heller. Men nästa vecka är jag tillbaka!
Börja lite lugnt, ut och gå i rask takt eller nåt, gör ett par armhävningar/situps :)
Default avatar

« Tillbaka till Off-topic