SamhällePolitik

Ok lyckades inte fiska upp den gamla tråden men kan så skiter vi i denna. Men tills vidare:Rörgröna vill lägga mycket pengar på kollektivtrafik:De rödgröna har kommit överens om ett förslag att storsatsa på järnvägar, bland annat höghastighetsbanor. Satsningen, som kostar 207 miljarder kronor och enligt oppositionen är den största i Sverige sedan 1800-talet, ska bland annat finansieras med lån och kilometerskatt. Dessutom vill partierna satsa nio miljarder till satsningar på
kollektivtrafik och cykeltrafik i städer, fem miljarder till
kollektivtrafik i Stockholm och nio miljarder i en pott till hela
landet. Saxat från SVD: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ja...9.svdReinfeldt respons: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/re...7.svdAlliansen vill tvångsdrogtesta ungdomar. Johan Pehrson (FP) - Debatthttp://svt.se/2.35188/1.1931155/frihetsfrag...=rubrik%3ESVDs Faktakoll ifrågasätter Johans källor:http://blogg.svd.se/faktakollen?id=19105
Sifo: M förbi S i jobbfrågan Moderaterna har gått om Socialdemok- raterna när det gäller jobben. Det visar en undersökning som pr-byrån Westander låtit Sifo göra, skriver Dagens Industri. 32 procent svarar Moderaterna på frågan "Vilket parti känner du störst förtroende för när det gäller jobben och arbetslösheten". 27 procent svarar Socialdemokraterna. Sifo har ställt samma fråga i motsva- rande mätningar under det senaste året och tidigare har S alltid haft över- taget. Undersökningen gjordes förra veckan och omfattar 1.000 personer.
1000 personer....

Hur många röstar i Aftonbladets polls varje dag?
Känner rent spontant att det skulle läggas mer pengar på att sänka priserna på kollektivtrafiken än att bygga ut den. Tycker prisnivån är ett betydligt större problem. Sjukt att det i vissa fall är billigare att flyga inom Sverige än att ta buss/tåg.
Citat från Mojib
1000 personer....
Hur många röstar i Aftonbladets polls varje dag?
Utöka citat
Hur ska man tolka det? Vet inte riktigt vad du är för människa, så det här är kanske orättvist, men det låter som att du försöker göra poängen att ju fler som röstar desto högre validitet. Det är helt enkelt inte sant. Det viktigaste i sådana här undersökningar torde rimligtvis vara att få en representativ urvalsgrupp, och det är definitivt inte Aftonbladet (en socialdemokratisk tidning).
Citat från Mojib
1000 personer....
Utöka citat
är generellt mer än tillräckligt för bra generaliserbarhet om mätningarna gjorts på rätt sätt
Citat från CocaCola 30cl
Sjukt att det i vissa fall är billigare att flyga inom Sverige än att ta buss/tåg.
Utöka citat
I vissa fall? På de sträckorna man kan flyga är det väl nästan alltid billigast med just flyg. Efter kommer buss och allra sist tåg. Någonting måste iaf göras åt tågen och det snabbt. Det är så jävla löjligt med all klimathysteri i Sverige när flyg är billigast och tåg kostar tusentals kronor i jämförelse. Hyckleri.
Citat från FoH
Hur ska man tolka det?
Utöka citat
Det var simpelt uttryckt, och självklart är ett representativt urval det absolut viktigaste, men med tanke på att de här undersökningarna görs väldigt ofta nu, att olika opinionsmätare får olika resultat, att man lägger ganska stor vikt vid de här resultaten och att det rör någonting jävligt viktigt som starkt påverkar opinionsbildningen så tycker åtminstone inte jag att det är helt orimligt att begära att opinionsmätarna anstränger sig lite mer.

Även om antalet personer som deltog i undersökningen inte är det viktigaste.

Avstickare: Är det inte så att det bara är Aftonbladets ledarsida som är (uttalat) socialdemokratisk numera? LO sålde väl en del av sina aktier till nåt norskt företag?
Ja, fast det är alltid ledarsidan man går på. Artiklarna som sådana ska väl vara opartiska.
Ja, jo, men jag tänker främst på ägandet nu. Man kan ju även vara partisk på andra sätt än att skriva partiska artiklar.
Vet inte riktigt hur det där fungerar, om den som har majoriteten också bestämmer inriktningen. Schibstedt äger ju både Aftonbladet (oberoende socialdemokratisk) och Svenska Dagbladet (oberoende liberal). Enskilda artiklar bör ägarna inte lägga sig i, och då har de bara "kontrollen" över ledarsidan.
Citat från Magical Sound Shower
I vissa fall? På de sträckorna man kan flyga är det väl nästan alltid billigast med just fly
Utöka citat
La till i vissa fall i fall om att någon besserwisser skulle komma och peka på att, nej, du på den här enda sträcken så är faktiskt tåg billigare. Men ja helt sjukt, enligt mig så ska det inte vara så att det är billigare för mig att ta bilen till Uppsala istället för bussen. Nackdelarna med buss ska ju snarare vara ev lägre komfort och omständigare pga mindre frihet och att man måste anpassa sig efter dess tider.
Det konstiga är väl framförallt att tåg är så dyrt. Jag menar, jämför man driftskostnader mellan en elbil och en bensinbil är skillnaden gigantisk. Ett tåg bör dessutom ha bättre aerodynamik och passagerareffektivitet än en buss.
Är det så konstigt?

Citat Svenska Wikipedia:Sen starten av SJ AB 2001 har tågtrafiken ökat stadigt. Detta tros främst ha sin grund i att det ökande miljötänkandet gjort det mer aktuellt för fler att välja tåget. Detta har gjort att SJ de senaste tio åren kraftigt utökat sin trafik på många av de trafikstarkare linjerna. SJ har också övergett många av de mindre och kortare linjerna till andra operatörer och länstrafiksbolag. Detta har gjort att SJ idag främst verkar som ett bolag vars trafik återfinns på de längre fjärrtågslinjerna i Sverige samt de trafikstarka linjerna runt Mälardalen. SJ har under hela sin tid haft monopol på de längre fjärrtågslinjerna (främst de gamla stambanorna), vilket gjort det omöjligt för mindre bolag att konkurrera med SJ. Detta regelverk har dock börjat luckras upp och sen 2009 är det svenska järnvägsmonopolet avreglerat, vilket i praktiken gör det möjligt för alla tågbolag att bedriva lönsam järnvägstrafik i Sverige. SJ AB är dock fortfarande den klart största tågoperatören i Sverige med en stor del av resandet.
Du syftar på monopolet antar jag? Det borde ju rimligtvis ha kunnat reglerats bättre kan jag tycka, men ja, det ska bli intressant att se vad konkurrens får för effekt.
Citat från Mojib
Är det inte så att det bara är Aftonbladets ledarsida som är (uttalat) socialdemokratisk numera? LO sålde
Utöka citat
Norrlänska Socialdemokraten är socialdemokratisk och vågar stå för det :P
Vore ju ballt om man kunde få in drogkontroll, inte mer än rätt med tanke på hur vanligt/farligt det är. Och vi som åker vil måste ju alkotesta när oturen att bli stoppad av polis är framme, så det är inga problem alls.Mene var det någon som var emot det, jag fattade inte riktigt?
Citat från undertaker
Vore ju ballt om man kunde få in drogkontroll, inte mer än rätt med tanke på hur vanligt/farligt det är.
Utöka citat
Är du seriös nu eller trollar du?
Citat från undertaker
Vore ju ballt om man kunde få in drogkontroll, inte mer än rätt med tanke på hur vanligt/farligt det är
Utöka citat
Sen ska alla präster alltid ha kameraövervakning för det är så vanligt att de annars begår våldtäkt.
Citat från undertaker
med tanke på hur vanligt/farligt det är
Utöka citat
hur vanligt och farligt är det?
Citat från FoH
Är det så konstigt?
Utöka citat
det hör väl inte direkt till vanligheterna att statliga företag tar ut ockerpriser? de måste väl ha andra krav på sig än göra så stor vinst som möjligt?
Klart de har andra krav på sig, men jag tror knappast de har kravet att inte göra någon vinst (tror de gjorde ca 700 miljoner i vinst förra året). Till saken hör även att även om SJ inte sänker sina priser när det blir konkurrens så kanske konkurrenterna gör det. Överlag blir det mer press på alla företag, och det är ju inget som är dåligt.
Fast det snackades väl om att det skulle bli bra med konkurrens på elmarknaden också när vattenfall blev av med sitt monopol och det har väl inte gått superduper? Rätta mig om jag har fel, är absolut inte insatt i den frågan.

Jag tror mer på att den vinsten skulle ha satts på att sänka priserna något. Kanske inte det bästa ur en ekonomisk synvinkel, men utifrån kollektivtrafikens och miljöns så vore det nog det bästa.
Ska man ha ett statligt företag med monopol på ett område så ska det inte ha något vinstkrav, anser jag. Isf ska SJ gå jämt upp, som sagt

Citat från CocaCola 30cl
utifrån kollektivtrafikens och miljöns så vore det nog det bästa.
Utöka citat
Om man däremot behandlar monopolföretaget som vilket annat som helst men samtidigt låter det gå i vinst så sätts marknadslagarna ur spel. Jag ser inte riktigt vilka fördelarna skulle vara med den inriktningen.Vad definierar en lyckad avreglering? En intressant artikel från SvD för några veckor sedan, om några av felen på den svenska elmarknaden:
Citat från cervantes
Det konstiga är väl framförallt att tåg är så dyrt
Utöka citat
Det kanske hög tid att börja subventionera sträckan Stockholm-Göteborg för att få folk att välja tåget?
HÄR SKA FAN INGET SUBVENTIONERAS
Citat från illern
HÄR SKA FAN INGET SUBVENTIONERAS
Utöka citat
Mitt sl-kort är subventionerat så varför inte utöka subventionerna?
Varför inte ta bort subventionerna helt? Köra lite old fashioned fri ekonomi!!
Citat från illern
Varför inte ta bort subventionerna helt? Köra lite old fashioned fri ekonomi!!
Utöka citat
Men då skulle inte jag eller mina vänner ha råd att åka kollektivtrafik. Inga spontan resor till polaren i Högdalen, va trist livet skulle bli :(
Nu ska vi se, Miljöpartiet kommer att höja skatten på bensin med två kronor direkt om dom kommer med i riksdagen samt att det ska bli dyrare att flyga och dessutom införa en kilometerskatt på lastbilstrafiken. Till detta tillkommer höjda inkomstskatter och bidrag.

Nu till frågan, vem i helvete är så dum att man röstar på MP??

Deras politik gynnar ju bara lata drägg i samhället.......och fjollträskinvånare då ALLA där åker kollektivtrafik!
Default avatar

« Tillbaka till Off-topic