SamhällePolitik

jag är expert på revolution
Frågan gällde varför funktion ses som någonting manligt och varför design ses som någonting kvinnligt. Som @Giffox redan poängterat så skulle ett sådant påstående behöva någon slags uppbackning, men vi antar att det är fallet. Vidare antar vi att det stämmer att män är mer benägna till att bli duktiga på någonting och att detta har en evolutionär förklaring. Det förklarar fortfarande inte det som var frågan: varför ses funktion som något manligt och design som någonting kvinnligt?

Det var fel att skriva att ditt argument sög, jag begick ett argumentationsfel, men du begår minst lika många i allt du skrivit efter det.
"Historisk tillfällighet" att kvinnor förtrycks kan vara det sjukaste inlägget jag läst på länge iaf.
Jag tror såklart inte att det är en tillfällighet, dåligt ordval. Jag tror ni kan se vad jag menade.
Män är starkare en kvinor för att kuna sloss med lejjon
Ursprungligen postat av Kaithen
Skriv något konstruktivt.
Utöka citat
jag tvivlar inte på sanningshalten men det var ett skrattframkallande inlägg.
för i tiden slogs män med lejon. kvinnorna knulade de som slogs med lejon bäst. sedan blev det revolution nu ska båda bidra till BNP
Ursprungligen postat av jsf
kvinnorna knulade de som slogs med lejon bäst.
Utöka citat
Nej de knulade lejonen
gjorde de? är som sagt bara expert på revolution, kan inte så mycket om evolution
Fock och jsf, otippat bra kombo.
@Fock, du bad om att jag skulle argumentera för min sak och sen gör du bara ett personligt påhopp istället? Jättefräsch diskussion.
jag begick ett argumentationsfel, men du begår minst lika många i allt du skrivit efter det.
Utöka citat
du bad om att jag skulle argumentera för min sak och sen gör du bara ett personligt påhopp istället? Jättefräsch diskussion.
Utöka citat
Din damage control är på något vänster ännu sämre än din argumentationsförmåga och attityd. Något personligt påhopp har jag verkligen inte gjort. För övrigt ganska komiskt att du gnäller om nivån med tanke på hur du äntrade diskussionen.
Snälla, jag trodde du var smartare än det här @Fock . Argumentera för din tes nu.
@Fock BWC
Ursprungligen postat av ti4
Snälla, jag trodde du var smartare än det här @Fock . Argumentera för din tes nu.
Utöka citat
Har inte du gjort bort dig tillräckligt?
Ditt argument är ungefär att kvinnor kan skaffa barn utan att anstränga sig och därför inte behöver bli bra på något? Är det korrekt?
Ursprungligen postat av ti4
Ditt argument
Utöka citat
Sperma är dirt cheap (relativt) vilket gör män expendable vilket leder till att det är de som pressas till att förstå och dominera sin omgivning för maximum KAB medans en kvinnas reproduktiva funktion är vad den är oavsett om hon flippar burgare eller leder ett stort företag i.e little evolutionary incentives to excel at anything external.
Utöka citat
Jag försökte översätta det till vanlig svenska bara...
På vilket sätt förklarar det varför design är ett kvinnligt attribut och funktion är ett manligt attribut? Enbart baserat på det, så borde ju både funktion och design vara manliga attribut och de borde vara bättre på allt?
funktion och design vara manliga attribut och de borde vara bättre på allt?
Utöka citat
*cough*
Ang sinos fb-inlägg två sidor bak: han skriver skriver som en kratta.
Känner att jag borde poängtera att det såklart är ett oerhört invecklat ämne och att det finns mycket spelrum efter man accepterat det här med flaskhalsar och billig sperma. Ta t.ex något så uppenbart som att det finns högst intelligenta och drivna kvinnor, eller att en kvinna har bättre möjligheter att välja partner och ta hand om sina barn ju mer makt/status/resurser hon har osv (och förutsättningarna där skiljer sig ju rejält beroende på typ av samhälle/kultur/tidsperiod etc). Saken är bara att det blir insignifikant jämfört med hur starkt bunden en mans reproduktiva lycka/olycka är till hans förmåga att navigera och dominera sin omvärld.

https://tierneylab.blogs.nytimes.com...cky-questions/

Så jävla bra bild. Smug%>9000

Ursprungligen postat av Fock
Utöka citat
@Kaithen Men ärver inte båda könen dessa egenskaper? Det finns väl inga särskilda genuppsättningar som exklusivt går i arv till män resp. kvinnor? Eller har det med XX och XY att göra? Eller kan latenta egenskaper triggas specifikt av exv. mycket testosteron så att vi ändå skulle få olika? *nyfiken*

:'''')
Ursprungligen postat av Giffox
@Kaithen Men ärver inte båda könen dessa egenskaper? Det finns väl inga särskilda genuppsättningar som exklusivt går i arv till män resp. kvinnor? Eller har det med XX och XY att göra? Eller kan latenta egenskaper triggas specifikt av exv. mycket testosteron så att vi ändå skulle få olika? *nyfiken*
Utöka citat
Artikeln handlar alltså om en socialpsykolog som utgår ifrån att det finns en ojämn fördelning på andelen män som får producera (40%) och andelen kvinnor (80%) och sedan påpekar vilka sociala och kulturella effekter detta haft. Detta antagande grundas i sin tur på, vad jag förstår, en populationsgenetisk studie som visar på en stor skillnad mellan mitokondrisk Eva och Adam. Man har sedan hittat äldre fynd av Y-kromosoms-Adam [1], men det fyndet gjordes efter att denna artikel skrevs. Dock ser jag inte påståendet, att kvinnor är en evolutionär flaskhals, som något kontroversiellt. I övrigt har inte artikeln mycket biologisk förankring, utan man utgår ifrån observationer som att män tycker om lagsport. Kan varken avfärda eller bekräfta det som skrivs, utan jag tycker att bevisbördan ligger hos Baumeister.

Det är inte helt otänkbart att vissa egenskaper endast återfinns hos män och vice versa, annars skulle vi, e.g., inte kunna ha sexuell dimorfism. I hjärnan har man observerat både strukturella och psykologiska skillnader bland män och kvinnor, men man vet fortfarande inte i vilken utsträckning dessa skillnader påverkar oss [2]. Hur dessa egenskaper utvecklas beror på ett samspel mellan sexkromosomer och könshormoner (som du nämner) och de diskuterar detta mer specifikt i den artikel jag nämnde. Sen är det såklart inte helt otänkbart att vissa egenskaper som är gynnande för ena könet ärvs hos båda könen. Majoriteten av generna ärvs av både mannen och kvinnan, men uttrycks olika mycket (e.g., manliga bröstvårtor eller hårväxt i ansiktet). Rent genetiskt är män och kvinnor väldigt lika!

[1] http://www.cell.com/ajhg/pdf/S0002-9...13)00073-6.pdf
[2] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/art...hms-246589.pdf
Tack för svaret!
Default avatar

« Tillbaka till Off-topic