ÖvrigtMattråden

"Ta kort på din mat" är inte en lämplig tråd att diskutera mat imo så vi kan flytta över det pratet hit (o så blir den andra tråden roligare med en större andel bilder).

Fick en kryddpåse från kryddlandet i går, fick den gratis genom en reklamkampanj för Quorn ( http://www.quorn.se/BEST%C3%84LL-KRYDDOR-GRATIS/ ). Luktar awesome, blir nog nice till kyckling filé eller liknande.

Den här kryddblandningen: http://www.kryddlandet.se/index.php?...802ad9cbff5581
Citat från nikeplektrum
"Ta kort på din mat" är inte en lämplig tråd att diskutera mat imo
Utöka citat
varför inte?
Citat från GOD SPEED YOU
varför inte?
Utöka citat
Precis som "posta en bild på ditt senaste spelrelaterade köp" alltid resulterar i whine från konservativa.
Döp om "Ta kort på din mat" till "Mattråden" istället?
Fick en rabattcheck på Quorn i går så sprang iväg och köpte "Quorn Filé" och gjorde en schyst wok med zucchini, rödlök osv.

Quorn känns som väldigt mör kyckling (vilket det marknadsförs som) men är väldigt smaklöst. Funkar absolut som ersättning om man har en sås till (grönsakerna smakar bra i sig, det gör inte Quorn). Sen är det för dyrt, för priset av min wok får jag en stor fin bit ryggbiff med asnice sås.
Ja, det är svindyrt att vara vegetarian om man vill pyssla med Quorn och soja-ersättning, vilket inte lär vara särskilt ovanligt.
2003-forumflashbacks nu då i frågetyperna.Bästa sättet att äta pizza på?På senare tid har jag börjat uppskatta viktekniken. Skär upp pizzan if fyra lika delar, ta sedan varje del separat, vik den och ät den (för hand). Nackdelen är att om det finns en rinnig sås så finns det en överhängande risk att den rinner ut. Men för torrare pizzor fungerar detta perfekt.
Vik pizzan två gånger och ät den som en macka
Citat från TDC
Ja, det är svindyrt att vara vegetarian om man vill pyssla med Quorn och soja-ersättning, vilket inte lär vara särskilt ovanligt.
Utöka citat
Mhm, för att inte prata om priset på linser i en vanlig livsmedelsaffär. WTB Özen Allfrukt.
Citat från TDC
Utöka citat
då det är skönt att bo hemma :D
Citat från Kroolis
då det är skönt att bo hemma :D
Utöka citat
Fast om inte föräldrarna är vegetarianer så kan det ju möjligtvis vara lite jobbigt att vara den i familjen vars mat kostar sjukt mycket mer?
fast vegetarisk mat är betydligt billigare bara man håller sig borta från t.ex. quorn och sojabiffar. ifall man bor i en familj som ibland köper hem nötkött, salami och dyl så är med stor sannolikhet vegetarianen den som äter billigast i familjen
Citat från soma
fast vegetarisk mat är betydligt billigare bara man håller sig borta från t.ex. quorn och sojabiffar. ifall man bor i en familj som ibland köper hem nötkött, salami och dyl så är med stor sannolikhet vegetarianen den som äter billigast i familjen
Utöka citat
Fast det där beror VÄLDIGT mycket på. Du behöver köpa allt från 2 till 20 gånger mer (vikt) råvaror för samma kcalintag.
Citat från nikeplektrum
Mhm, för att inte prata om priset på linser i en vanlig livsmedelsaffär.
Utöka citat
13 kr för 500 gram? Svindyrt?
nike: well, det där är bs i min mening, kcal intaget är ju skitsamma, sålänge du inte är överviktig. Jag käkar väldigt fet, proteinrik vegetarisk mat. men sen är jag en såndär som äter quorn/soya/gluten etc.Ok att det är svårare att få i sig lika mycket protein som en köttätare men gemene man käkar för mycket protein/ för mycket kött.
Det jag har problem med är grönsaker som jag gillar som inte är i säsong dvs tokdyra =/ är så dålig på att variera mina recept efter årstid
Citat från Magical Sound Shower
13 kr för 500 gram? Svindyrt?
Utöka citat
Lokala ICA (supermarket) och Konsum tar 25kr för 500g.

Citat från roceon
nike: well, det där är bs i min mening, kcal intaget är ju skitsamma, sålänge du inte är överviktig.
Utöka citat
wat

Köper jag kött för 200kr/kg kan jag slänga ihop en ordentlig lunch för 25kr/port. Ska jag käka vegetariskt måste jag slänga på pasta/ris för att hamna där energimässigt.

Antar att jag kan slänga på socker/mjöl/mjölkprodukter, men det känns lite meh.
Man kan la få i sig rätt bra med fett och sånt om man rundar av med lite nötter och är en riktig hitter på bönor ;)
Nike: En bit kött med sås och potatis är inte en komplett måltid. Räknar du proteinpriset (jag förutsätter att du häller på ca 0.5 dl vatten/buljong per dl quorn) är det ganska lika.Kör du på torkat soyaprotein snackar vi helt andra siffror. jag köpte strimlor, färs, köttbullsliknande varelser etc , ca 4kg totalt torkat, blir ca 16 Kg protein, GMO fritt etc, för 400 pix, sen ok att det inte är ryggbiff men du hajjar
Citat från roceon
Nike: En bit kött med sås och potatis är inte en komplett måltid
Utöka citat
?

Vad är en komplett måltid för dig? Och jag äter sällan potatis.

Vad är det du vill säga? Att du konsekvent äter rätter som kostar under en tia per portion? (Lätt att göra samma sak med kycklingfilé). Inte som att köttätandet i sig lägger på någon gigantisk kostnad.

Citat från roceon
GMO fritt
Utöka citat
Vem bryr sig? Kör på GMO och ge mig billigare mat.
Citat från nikeplektrum
Lokala ICA (supermarket) och Konsum tar 25kr för 500g.
Utöka citat
Googlade lite och hittade dettahttps://www.handla24.se/landvetter/pc-13883-...7%26mti%3d1Och då är det både ekologiskt (dyrare) och saltå kvarn (ännu dyrare) i kombination med kvantum (större lokaler och billigare än konsum/ica supermarket).Det går alldeles utmärkt att köpa Risentas eller Go Greens linser. Eller någon ännu billigare 1 kg-variant på Willys t.ex.
Googlade lite och hittade dettahttps://www.handla24.se/landvetter/pc-13883-...17%​26mti%3d1​
Utöka citat
Enda linserna som säljs i Kista galleria, och de har en ICA Supermarket och en större Konsum. Det kan jag absolut kalla vanliga livsmedelsaffärer. Det kostar 60kr i lokaltrafikskostnader att åka och handla någon annan stans.

Det går alldeles utmärkt att köpa Risentas eller Go Greens linser. Eller någon ännu billigare 1 kg-variant på Willys t.ex.
Utöka citat
Ja, och det har jag såklart inte sagt emot. Köpt mycket linser på Willys.
Nikeplektrum: Vem bryr sig om vad man äter, det är bara priset som är viktigt!1!1!!!Ok, så presentera ditt 25 pix per portion recept och gläns med din awesomeness.
Citat från roceon
Ok, så presentera ditt 25 pix per portion recept och gläns med din awesomeness.
Utöka citat
Redan gjort i en annan tråd. Men presentera gärna hur du räknar om du inte tror mig (och sen ska vi inte prata om att köttbitar kostar 100kr/kg här dagen innan det går ut).

Det enda du säger atm är att "Skit i hur mycket du äter! Det går skitbra att jämföra kostnaden av en 2500kcal köttdiet mot en vegetarisk på 600kcal!". Du kan såklart äta kött och få låga matkostnader.
Citat från nikeplektrum
Redan gjort i en annan tråd. Men presentera gärna hur du räknar om du inte tror mig (och sen ska vi inte prata om att köttbitar kostar 100kr/kg här dagen innan det går ut).
Utöka citat
Verkar vara en redigt dålig affär du har där. Eller lever du som en kung? Vanliga svenska scan-fläskkotletter brukar väl ligga på 80 kr/kg med normalt datum (i verkligheten).
Verkar vara en redigt dålig affär du har där. Eller lever du som en kung? Vanliga svenska scan-fläskkotletter brukar väl ligga på 80 kr/kg med normalt datum (i verkligheten).
Utöka citat
Ja alltså jag pratar om ryggbiff och liknande (entrecote, rostbiff, oxfilé) vilket jag räknar till rejäl lyx...

Fläskkotlett är väldigt nice och billigt
MSS: han äter ju enbart ryggbiff tydligenNike: du skulle inte kunna copypaste:a tror du?Pryl jag brukar göra som blir shysst. inte så billigt dock men ändå.Budget mögelost 12 :-Färsk pasta 15:-champinjoner 5:-lök 5:-vitlökkryddorolja 5:-Milda mat mellan 12:-totalt     54:-Ev halvt paket quornbitar a ca 40 pix. Värt att nämna är att i stockholm kostar quorn av någon anledning 2x priset i södra sverige. I halsmad brukade vi pröjsa 27 typ aja.så totalt typ 75 pix, räcker gott till 3 pers, blir ganska flötigten standardsallad för ca 30 pix och ett par knäckemackor på det
Citat från roceon
GMO fritt
Utöka citat
Sorry but no. :(

Citat från nikeplektrum
Fläskkotlett är väldigt nice och billigt
Utöka citat
Sådär va. Tycker det krävs ganska mycket för att bli mätt. Däremot karré, vilket är godare till typ allt förutom grytor, är STÖRT billigt.
Är det inte soft att käka saker som inte är modifierade?
Nej, varför det? Modifierad mat är givetvis positivt modifierad lulz. Dessutom, GMO-fritt existerar inte till 100%. Redan i början av 2000-talet när GMO funnits storskaligt ~ett halv decennium var lätt över 90% av USA:s grödor medvetet eller omedvetet modifierade.
Default avatar

« Tillbaka till Off-topic