MusikTråden för bra radio och podcasts

Tja.Detta är tråden där det ska tipsas om och diskuteras bra (eller dåliga) radioprogram och podcasts.Har nyss upptäck hur nice det är att lyssna på radio när man är ute o promenerar eller ska varva ner innan sängen.Gillar Verkligheten i P3, morgonpasset och brunchrapporten kan ju vara trevligt att lyssna på ibland också.Vad det gäller podcasts har jag inte hunnit upptäcka någon bra än förutom den som Filip och Fredrik har.Så grabbar, tjejer, grevar och baroner. Tipsa och diskutera på.
This American life är ett asbra radioprogram med asbra podcasts, från Chicago public radio. Rätt likt Verkligheten i P3 (som också är bra).

The New Yorker har några rätt intressanta podcasts. Den bästa, enligt mig, heter "New yorker fiction" och där får författare läsa högt ur noveller från tidningens arkiv och sedan diskuteras det.

Jag tycker Tankesmedjan är kul.
Annars är ju allt som är bra på P1 är bra podcasts. Jag brukar lyssna på: Kaliber, Tendens, P1 morgon, studio ett, Medierna, kulturradion, spanarna m.m.Nu på vintern har det ju gått Vinter-prat (exakt som sommar i p1 fast på vintern) också. Några som pratat där har varit jättebra.

Kolla runt på SR och hitta saker som passar dig. Det mesta är very good.
brukar lyssna på tankesmedjan i p3. som de flesta humorprogram på radio är det väldigt ojämnt men bitvis riktigt kul och träffsäkert.
Grymt med alla bra tips, ska ta och lyssna igenom.Såg nu att man kunde ladda ner alla SRs sändningar som mp3 också, inte bara lyssna i efterhand.Sommar / vinterpratet kan ju vara grymt nice om det är rätt person bakom miken
Måste tipsa om A Life Well Wasted. 
Mysig podcast av Robert Ashley, handlar om tv-spel men på ett annorlunda vis.
http://alifewellwasted.com/
Kevin Smiths Smodcast network bör väl nämnas. En kan ju tycka både det ena och andra om kvalitén på snubbens verk men han bjuder sannerligen på sig själv och sina vänner. Ibland är det riktigt roligt, ofta blir det rätt barnsligt och ignorant mest. Huvudnumret är originalet, Smodcast som han har med sin producent Scott Moiser. Utöver den kör han podcasts med Jason Mews, Ralph Garman, frugan och en massa andra folk. Överlag är det rätt schysst ändå. Plus att senaste två åren har han börjat röka sjukt mycket gräs vilket oftast gör det hela lite bättre och mer sympatiskt. http://smodcast.com
Hehe, sen kan man ju lyssna på alla Timbros seminarium och föreläsningar i podcast-format. Plus att de har tre "säsonger" av renodlade podcasts som är rätt värda. http://www.timbro.se/
Apropå Kevin Smith:
Jay and Silent Bob Get Old

Handlar mycket om Jason Mewes missbruk, kul, bra, deppig osv. Rekommenderas starkt!
http://www.odpod.se/

billy rimgard och tobias norström diskuterar kultur på ett väldigt nördigt sätt. typ det bästa jag hört i radio-/podform. sjukt mycket mer värt än typ kobra och p3 kultur.
ja, odpod är riktigt bra (Y)
bästa fotbolls podcasten imo
http://www.guardian.co.uk/football/series/footballweekly
BBC's fotbolls podcasts är rätt bra oxå. 

gillar även guardians music podcast
http://www.guardian.co.uk/music/series/musicweekly

vad gäller spel/nördstuffs lyssnar jag på nästan allt från 1up, samt "the geekbox" och "the mobcast". 

vidare lite random; democracy now, fareed zakaria (video), it aint over til the old lady sings (juve podcast), freakonomics radio... nån mer säkert som jag inte kommer på just nu. 

och självklart är ricky gervais show awesome
lite udda tips kanske, ett radiodrama om en zombie apocalypse. we're alive heter den, ganska underhållande:
itunes länk
För de som gillar Sci-Fi böcker rekommenderar jag Geeks Guide to the Galaxy där de intervjuar författare och sedan diskuterar olika ämnen.  Slutat med att jag nu fått en massa fina tips på böcker att läsa.Går att få ifrånhttp://io9.com/podcast.xmlSen finns självklart giganten Ricky Gervais som fler rekommenderat.Btw. Ormishen, tack för tipset med The Guardians fotbolls podcast!
just nu följer jag:retroresanloading liveradiogamerfilip och fredriks podcast

skulle gärna lyssna på fler. jag har inte satt mig in i utländska spelpodcasts t.ex. tips?
Då ska vi se. Det jag lyssnar på varje vecka är:

Bandit Rock med Magnus Betner - Roligare än väntat faktiskt och skönt att slippa all musik i podcasten.

Bill Burr Monday Morning Podcast - Bill är alltid rolig även om jag har en förmåga att hoppa över avsnitt ibland.

Comedy Death-Ray Radio - Kan vara både helt suveränt och lite sådär beroende på vem som gästar. Rekommenderar att man kollar in "Best of 2010" om man inte har showen förut.

Comedy Film Nerds - Graham Elwood och Chris Mancini pratar om film och har oftast roliga gäster. Perfekt blandning mellan humor och film för min smak.

Creative Screenwriting Magazine - Verkar tyvärr ha dött nu i samband med att tidningen har lagts ner men det finns ett enormt arkiv med Q&As; med regissörer, skådespelare, manusförfattare osv som är hur intressant som helst.

Doug Loves Movies - Doug Benson bjuder in kompisar och filmfolk på scenen för att prata om dom senaste filmerna och för att spela "The Leonard Maltin Game" där folk ska gissa sig fram till vilken film det handlar om genom ledtrådar. Är alltid roligt och rekommenderas starkt.

The /Filmcast - Tyvärr rätt ojämn filmpodcast vilket gjort att jag hoppar över avsnitt rätt ofta. När jag inte har annat att lyssna på så brukar det duga iallafall.

Hollywood Babble-On - Kevin Smith och Ralph Garman pratar om det som hänt under veckan blandat med lite filmnyheter. En av dom få podcasts med Kevin Smiths om jag fortfarande lyssnar på varje avsnitt av.

Kino i Kulturradion - Svenskt filmprogram från P1. Kan vara lite segt ibland men Roger Wilson gör alltid sitt bästa för att få in intressanta gäster och upplägg.

Mark Kermode och Simon Mayo's Film Reviews - Mark och Simon recenserar dom senaste filmerna, intervjuar gäster och går igenom biotoppen för veckan. Alltid grymt underhållande och Mark har grymma filmkunskaper och är en riktig filmnörd vilket gör det extra roligt att lyssna.

Medierna i P1 - Intressant om det som hänt i medierna världen över den senaste veckan.

Mondo Movie - Samtal om bra film med inriktning på skräck. Verkar tyvärr vara lagd på is efter 108 avsnitt.

The Nerdist - Chris Hardwick, Jonah Ray och Matt Mira pratar med varandra eller intressanta gäster och allting och ingenting. Alltid helt suveränt.

P3 Dokumentär - Det är värt att betala licensen bara för att få lyssna på P3 Dokumentär. Tyvärr så är inte lika bra när vi blir bjuda på avsnitt utan Kristofer Hansson, Fredrik Johnsson eller Anton Berg men det är alltid intressant och välgjort. Har lyssnat på dom flesta avsnitt flera gånger.

The Pod F. Tompkast - Paul F. Tompkins bjuder på lite sketcher, intervjuer och ibland musik. Verkar galet uppskattat av alla men jag föredrar nästan när han gästar andra podcasts. Han är bland annat alltid helt suverän hos Comedy Death-Ray.

Plus One - Ännu en podcast med Kevin Smith som jag lyssnar på ibland. Kevin sitter och pratar med sin fru Jennifer Schwalbach.

Publicerat P1 - Samtal och debatt om mediefrågor med Åke Pettersson. Lite hit and miss men lyssnar varje vecka.

Puck Nuts - Bryan Johnson, Walt Flanagan, Ming Chen och Sunday Jeff startade en podcast för att prata om The Devils. För varje match dom förlorades så började podcasten handla mindre och mindre om hockey och mer om allt annat. Riktigt roligt även om det oftast är lite segare än Tell 'Em Steve-Dave!

Tell 'Em Steve-Dave - Bryan Johnson, Walt Flanagan och Ming Chen pratar om nördiga saker som filmer, serier och internet. Numer så är det visserligen mer bråk än diskussion men det är alltid helt suveränt.

WTF with Marc Maron - Kan mycket väl vara den bästa podcasten som finns. Marc Maron pratar om sig själv, sina katter och intervjuar precis alla tänkbara amerikanska komiker. Har bland annat intervjuat Doug Stanhope, Dov Davidoff, Margaret Cho, Dave Attell, Bill Burr, Todd Glass, Zach Galifianakis, David Cross, Patton Oswalt, Robin Williams, Greg Giraldo osv osv. Alltid riktigt bra och fungerar lite som veckans terapisession för mig.

Det var dom podcaster som jag lyssnar på varje vecka som jag kunde komma på i huvudet. Är antagligen ett par fler som jag kanske fyller i senare. Ni får googla efter namnen för jag orkade inte länka till alla.
Citat från motborgare
Anton Berg
Utöka citat
extremt bra! jag är inget fan av rally och han fick t.o.m. det att vara intressant! hans senaste dokumentär (den om flodvågskatastrofen) var verkligen helt fantastisk.
Ricky Gervais guide to... är bra. F&Fs är okej.
lyssnar på:obiter dictumthe moththis american liferekommenderas!
Fan efter att ha läst den här tråden så blev man ju sjukt sugen på fler podcasts än vad man har tid med..

Hursomhelst. någon frågade om bra spelpodcasts. Jag själv lyssnar både på Weekend Confirmed och på Gamespots the Hotspot. Där den senare är lite mer komisk men har fortfarande en hel del poänger, medan den första med sina ca 2,5 h/avsnitt kan gå lite djupare in i saker. Kan även tipsa om Idle Thumbs som visserligen är nerlagt, men ändock underbart. Brukar lyssna på det när jag är helt uppdaterad på de andra två.

I övrigt så blir det lite SR podcasts i form av Brunchrapporten och Morgonpasset. Av och till så lyssnar jag på P3 dokumentär och sommarpratarna också. <3 radio och podcasts hursomhelst.
roligt att höra mumfies namn på od när man lyssnade imorse! vad tipsade du om?
ja, blev lite paff. tipsade om george macdonald och några av hans bättre berättelser.
Utöka citat
till er som diggar litteratur: kolla in three percent podcast.
Utöka citat
ex. första avsnittet: "This week, Tom and Chad talk about the PEN
World Voices Festival and the upcoming Best Translation Book Award
ceremony. Along the way, they talk about Vladimir Sorokin (his “Siberian
earthf***ers” and how he’s not really like Bolano), the overratedness
of Gabriel Garcia Marquez, and the Hungarian author Laszlo
Krashnahorkai."
tänkte ta och rekommendera den kvalitativa podcasten radiolab. kolla in avsnitten zoos, loops, space och parasites. ba' gör't.och äntligen ett nytt three percent ute!
odpod tillbaka efter vinteruppehållet!
japp, lyssnar nu. lol på jean-claude vandamm-cirkeln
Default avatar

« Tillbaka till Off-topic