MusikMusikproduktionstråden v. 2 (med regler!)

Den förra tråden blev inte så kul eftersom alla bara länkade sina egna grejer och aldrig gav kritik till andra! Vi kom fram till att det var lika bra att börja om från början.Lite regler:1) Vill du posta ett eget verk måste du innan ta din tid och lyssna på samt kommentera MINST en annan postares verk.2) Skriv gärna någonting om det du själv länkar. Är det bara du som står bakom det eller är det ett band? Vad har du använt när du gjort låten? Osv.Man får givetvis kommentera på andras grejer utan att posta något själv. Säg till om ni har förslag på fler regler.Eftersom jag jag är först så börjar jag med att länka en ny EP som jag snart är klar med. Det är ganska lugn och experimentell elektronisk musik med lite inslag av akustiska instrument. Den är helt gjord i Reason 5.Första låten (2011-08-02) spelade jag in när jag satt vid ett piano, det är en tagning där jag improviserar bara. Sen lade jag på effekter. Här är EPn!http://soundcloud.com/bardericson/sets/some-time
Citat från Olika
finns den i en zip eller nåt så man kan lyssna vanligt?
Utöka citat
lyssna vanligt? :D nej ingen .zip nu eftersom EPn inte är 100% färdig än!
Citat från Multifaros
lyssna vanligt? :D
Utöka citat
asså vill köa i spotify så det känns som "det är det här man lyssnar på" och inte bara nån länk man klickat upp tillfälligt

rätt korkat men det känns lättare att fokusera då.
jag kan förstå dig!det är kul att "prova" sina egna låtar; först i musikprogrammet (tråkigast), sen i webläsaren, i iTunes, och såklart i mp3-spelaren när man är ute och går :)
Citat från Multifaros
ftersom jag jag är först så börjar jag med att länka en ny EP som jag snart är klar med. Det är ganska lugn och experimentell elektronisk musik med lite inslag av akustiska instrument. Den är helt gjord i Reason.
http://soundcloud.com/bardericson/sets/some-time
Utöka citat
Trevlig EP.Jag tycker att det är riktigt skön stämning med snygga melodier och ett bakomliggande tema.    Dock tycker jag att ljudbankerna är lite tråkiga ibland. föredrar lite snyggare bearbetade elektroniska ljud, modulationer, progression osv. Låter lite plain ibland. Annars snygg mixning. Allt hörs tydligt och klart. Sista låten var min favorit.
Citat från Multifaros
Utöka citat
Som jag sa på facebook så är ju Bollocks min favvo! Tycker det osar zombiefilmsstämning. Typ italiensk zombiefilm från 80-talet fast utan allt knaster och VHS-kopiaförvrängning. Kanske en playlist att ha när jag gräver hål i minecraft?
tack Ananda.kan hålla med om att några av låtarna är lite väl enkla och "stillastående". Får se om jag gör nåt åt det, men just med denna EPn hade jag faktiskt tänkt att ha ganska korta och simpla låtar med inte så många delar i.

Citat från ananda
Sista låten var min favorit.
Utöka citat
kul, gjorde den här om dagen och blev riktigt nöjd faktiskt:)
Citat från Multifaros

kan hålla med om att några av låtarna är lite väl enkla och "stillastående". Får se om jag gör nåt åt det, men just med denna EPn hade jag faktiskt tänkt att ha ganska korta och simpla låtar med inte så många delar i.
Utöka citat
Menar mest skruva lite mer för att få ännu intressantare ljud.. Tycker det är snyggt att det är avskalat. Sen kan man göra subtila saker med modulation och lager utan att lägga in fler delar.typ såhär

Citat från Multifaros
kul, gjorde den här om dagen och blev riktigt nöjd faktiskt:)
Utöka citat
Sjukt bra.
Slänger väl upp en gammal dänga jag gjorde för typ 6 år sedan.
[/url][url=http://soundcloud.com/davidnilsson-1/aliens-som-spelar-dragspel]http://soundcloud.com/davidnilsson-1/aliens-som-spelar-dragspel

Jag hade kollat på Ed Wood den kvällen och kände mig riktigt inspirerad av det där introt med gravstenarna minns jag. Allt är gjort i Reason utan keyboard, det vill säga klicka med musen i sequensern och sätta ut noterna. Så har jag alltid gjort. Antar att jag vande mig vid det sen FastTracker 2-tiden.
Citat från Multifaros
Slänger väl upp en gammal dänga jag gjorde för typ 6 år sedan.
Utöka citat
Känns som nåt detektivbyrån gjort, eller jag får dom vibbarna. Som alltid, välgjort och skönt sound!

Jag hade gjort låten lite långsammare, eller tror att effekten hade blivit starkare - med tanke på låtens karaktär :-)

Här är nåt jag gjorde för några kvällar sedan - 

Jobbar i reason med min synth, försöker blanda "tungt" med "lätt/luftigt".
Citat från Ufosxm
Jag hade kollat på Ed Wood den kvällen och kände mig riktigt inspirerad av det där introt med gravstenarna minns jag. Allt är gjort i Reason utan keyboard, det vill säga klicka med musen i sequensern och sätta ut noterna. Så har jag alltid gjort. Antar att jag vande mig vid det sen FastTracker 2-tiden.
Utöka citat
Haha nice, har bara sett Ed Wood en gång men som jag minns det hade den här låten funkat perfekt i introt. Gillar hur det händer nya små grejer hela tiden i låten, att melodin inte är statisk utan levande. Bra trummor också.
fyfansuttit och gjort en låt från scratch i hörlurar, allt låter fett bra, provar att lyssna i monitorerna och ba "BMMMBOMMMMBOMMM" hur jävla mycket bas som helst och nivåerna är helt åt helvete :(:(:(men ska försöka ordning på det för låten kan bli jäkligt skön!
Multifaros:Kör du någon visualizer på master i mixern då? Öronen är ju alltid ens bästa referenspunkt med det är ett mycket användbart verktyg i kombo med förstnämnda då det ger ännu en referens.
Citat från Sunshine
Kör du någon visualizer på master i mixern då? Öronen är ju alltid ens bästa referenspunkt med det är ett mycket användbart verktyg i kombo med förstnämnda då det ger ännu en referens.
Utöka citat
brukar typ bara gå på hörseln så kanske borde börja kolla på sånt mer!har iaf försökt fixa till den nu, är inte helt klar än:http://stayali.dafydd.se/happy_again.mp3vad tycker ni om låten förutom att mastering inte är 100% än?
Citat från Multifaros
happy_again.mp3
Utöka citat
Det här är inte riktigt min musik, men jag uppskattar verkligen jobbet du lagt ned på att få en sammanhållen och otroligt clean ljudbild. Det enda jag har problem med är subkicken som ligger OTROLIGT högt (i dB) och lågt (i frekvens) i min lyssning. Slår sönder hela låten typ, och inte på ett fett och housigt sätt. Det låter snarare som en miss.

Edit. Riktigt snygg build-up vid 3:15 nånstans! Stort fan av paden, eller vad man ska kalla det, som kör ackorden. Får sköna Silent hill 2-vibbar, vet inte om det är medvetet?

Edit 2. Vid närmare lyssning tycker jag nog att också basen går lite väl djupt och konkurrerar med kicken för mycket
Citat från andra september
Det enda jag har problem med är subkicken som ligger OTROLIGT högt (i dB) och lågt (i frekvens) i min lyssning. Slår sönder hela låten typ, och inte på ett fett och housigt sätt. Det låter snarare som en miss.
Utöka citat
japp jag är medveten om detta och ska fixa det :) som du säger så är det väldigt mycket bas och mycket diskant just nu, måste bli jämnare..
Citat från Multifaros
väldigt mycket bas och mycket diskant
Utöka citat
Det tolkade jag iofs som medvetet och tyckte var rätt nice. Hade dock varit kul att höra en mix med mer mellanregister också för att jämföra.
Ufosxms låt låter verkligen som hämtad från en film!

Citat från Rultkulla
försöker blanda "tungt" med "lätt/luftigt".
Utöka citat
låter väldigt lätt och flytande och inte så tungt tycker jag! sen låter en del av ljuden lite väl som presets/default-ljud, även fast dom kanske inte är det. sitter och pillar med korta loops igen men kommer inte längre än så, ser ingen låt runt det hela. kanske jobbar på fel sätt. ableton med en digital synt och en jävla massa effekter. http://soundcloud.com/jonbossuyt/sam...men-annorlunda
Jag har iofs ingen aning men om jag hade gjort musik hade jag börjat med en ide och en grundtanke istället för att slänga på en miljard effekter och grejer först.
tonja: vem är det som gör så menar du?
Citat från Sfsr
sitter och pillar med korta loops igen men kommer inte längre än så, ser ingen låt runt det hela. kanske jobbar på fel sätt. ableton med en digital synt och en jävla massa effekter.
Utöka citat
Det var väl det jag tänkte på
Ok, trodde det var en kommentar på hur spåret lät, är lite trött. God jul
Citat från Sfsr
kommer inte längre än så, ser ingen låt runt det hela.
Utöka citat
alltså, som jag fattat det så dj:ar du, och verkar spela jävligt bra musik (kanske blandar ihop dig med någon annan), så du har SMAKEN lixom. och det lilla du lägger upp här låter ju jävligt bra, tycker jag. det jag känner - eftersom du har problem med att bygga en låt runt den skiten - är att du borde lyssna (verkligen LYSSNA) på skiten du spelar ute/lyssnar på, se hur de är uppbyggda, och typ se strukturen, och gå därifrån. det här säger jag mest för att jag tycker det låter jävligt lovande, och jag tror du har det i dig, det handlar bara om att LYSSNA. konkret tips: skala bort allt onödigt (mest trummorna) i början, spela upp skiten (i bra hörlurar/högtalare) och bara KÄNN hur låten/slingan/whatever VILL utveckas. för jag tror du har det i dig. lycka till, JAG tror på dig! släpp allt och BA KÄNN. puss

(ps: om jag nu inte blandar ihop dig med någon annan så tror jag vi bor i samma stad. öl?)
ba skiten
den gamla skiten

om du vill blanda "tungt" med "lätt/luftigt", testa att lägga in något TUNGT också! kör lite kåtare kick ir nå'
Citat från Sfsr
Utöka citat
tänker på en låt av andreas tilliander. du kan ju lyssna på den om du vill ha lite inspiration för att jobba med en så tjock ljudmatta. 4:40 och framåt när det skalas ner och kicken byts ut är intressant tex.

tror en ride skulle passa dessutom?
Citat från Sfsr
Utöka citat
rått och nice:) som andra sagt; bygg vidare och tänk igenom vad du vill göra, ge inte upp när du bara gjort en loop!men det kan verkligen vara svårt att komma över den där loop-spärren (när man gjort typ 10 sekunder man är nöjd med). när det väl lossnar så brukar det iaf bli för mig så att jag gör en hel jävla låt på en kväll på några timmar.laddade upp en remix på Stay Ali's soundcloud idag som jag gjorde förra hösten nån gång!:
tack för tips killar, det hjälper mycket, verkligen! jobbar vidare nu och även fast det inte blir helt kanon så går det framåt och med lite tid kan det nog bli någotbörjar låtar mer och mer som Jesper Dahlbäck, Aril Brikha, Tommy Four Seven (även fast det inte alls var så jag tänkte från början)kanske ska gå hela vägen och göra den lika rå som Robert Hood-remixen på Track 5 (sista låten)

Citat från bicycle
(ps: om jag nu inte blandar ihop dig med någon annan så tror jag vi bor i samma stad. öl?)
Utöka citat
bodde i Stockholm förr, bor numera i Lund men är just nu tillbaka i huvudstaden och hälsar på över jul och nyår! så det beror på var du bor någonstans
Default avatar

« Tillbaka till Off-topic