ÖvrigtOrd och uttryck

Det finns många fina ord och uttryck som används allt för sällan, och likaså många som man inte står ut med. 

Vilka ord förtjänar inte sin ålderdomliga status? Försöker du själv etablera ett nytt uttryck? Favoritord?

Diskutera!

Jag hoppas fortfarande på ett tillfälle att få använda 'serendipitet'; att hitta något man inte letade efter i jakt på något annat.
YOLO
Regeln är väl att alla grönmarkerade ord i Word borde bli obligatoriska i varje mening?
Jag tycker om att säga "coolio" (försvenskat). I och med de extra vokalerna känns "coolio" mer naturligt och försvenskat på något sätt än att säga "cool" som många gör. "Coolio" rullar bättre på tungan medans "cool" känns avtrubbat och lite wannabe-yank.En ren gissning är att uttrycket var populärt att uttala i USA i början på 90-talet. Sedan när artisten Coolio blev poppis kanske det blev förvirrande att använda uttrycket varvid det långsamt men säkert dog ut. Detta är såklart bara spekulationer.
Citat från Identiska
Regeln är väl att alla grönmarkerade ord i Word borde bli obligatoriska i varje mening?
Utöka citat
Jag gillar hur det är just grönmarkerat, i motsats till felstavningens röda.
hetlevrad är ett asnice ord. inte för ovanligt men det är sjb
Citat från Kanin
Jag hoppas fortfarande på ett tillfälle att få använda 'serendipitet'; att hitta något man inte letade efter i jakt på något annat.
Utöka citat
finns det ens i svenska? ELLER! I SEE WHAT YOU DID THERE!!!

själv gillar jag ordet gitta.
Allergisk mot ordet 'måltid'

Använder begreppet 'aight' alldeles för ofta för en vit snubbe, även i mer seriösa situationer med t ex föräldrar. Kan inte låta bli. Nej, jag säger det inte flera gånger i rad. ÄLSKAR uttrycket doc
ordet jeansbyxa lever alldeles för mycket i skymundan.
Ehuru, enär och emedan är tre någotsånär liktydiga ord en har massiv användning för då en skriver, så fuck you Word. Förstår heller inte varför dock är så sällan förekommande.
Citat från Ertard
Använder begreppet 'aight' alldeles för ofta för en vit snubbe, även i mer seriösa situationer med t ex föräldrar. Kan inte låta bli. Nej, jag säger det inte flera gånger i rad. ÄLSKAR uttrycket doc
Utöka citat
+1, överlag använder jag engelska ord pinsamt ofta

random bra ord: botanisera, kaffekask, hets, awkward, slussvakt, nice, dock
"fucking jävla" är nog min favorit kombination av ord. får fram hur jag känner i de flesta situationer.
använder nice alldeles för mkt, men d e nice

bra uttryck: föga, nja, hmm
bra; bäckenben, bruksanvisning, brukshundklubb, murbruk, bruksmentalitet, bruksortdåligt; frulle
Nice använder jag nog ltie för mycket med.. Fucking jävla är rätt vanligt med.
förstärkningsord använder jag för ofta. känns inte brabra; brosk, avbräck
Dirr bör användas mer
snask
Ett av mina bästa ord är "onomatopoetiskt".
Citat från sophrosyne
Jag tycker om att säga "coolio" (försvenskat). I och med de extra vokalerna känns "coolio" mer naturligt och försvenskat på något sätt än att säga "cool" som många gör. "Coolio" rullar bättre på tungan medans "cool" känns avtrubbat och lite wannabe-yank.
En ren gissning är att uttrycket var populärt att uttala i USA i början på 90-talet. Sedan när artisten Coolio blev poppis kanske det blev förvirrande att använda uttrycket varvid det långsamt men säkert dog ut. Detta är såklart bara spekulationer.
Utöka citat
jag tycker om att säga "cool, yo", vilket uttalas precis likadant. ^^,
Citat från JFG
ordet jeansbyxa lever alldeles för mycket i skymundan.
Utöka citat
det är bra. kompliment: kallar inte inte sällan mina byxor för jeansfängelset.
Läskeblask.
Citat från Identiska
Läskeblask.
Utöka citat
^ bästa ordet som borde användas mkt mer irl. så sjukt aptitretande.
Nu mår jag gött, nu vill jag spy
Färst är ett ord som verkligen aldrig används, vilket är sjukt märkligt.

Få, färre, färst borde vara precis lika naturligt som många, fler, flest.
instadirr
använder instadirr så ofta jag kan
Citat från nikeplektrum
använder instadirr så ofta jag kan
Utöka citat
Samma här
gallimatias
Citat från Agitopop
det är bra. kompliment: kallar inte inte sällan mina byxor för jeansfängelset.
Utöka citat
relaterat ord: pungpanik
Default avatar

« Tillbaka till Off-topic