SamhälleGenustråd

Mina fem cent:

- Killar och tjejer, kvinnor och män, är LIKA MYCKET VÄRDA.
- Kvotering är fel. Bäst lämpad PERSON bör tillsättas.
- Föräldraledighet bör delas lika.
- Hen suger, för det finns faktiskt biologiska skillnader.
- Killen ska inte alltid bjuda, varken på bio, middag eller drinkar.

Kör nu!

Senast redigerad av Pressansvarig den 14 december 2014 22:28.
du kan gå genus!!!
hen är nice, orka skriva han/hon etcdessutom kul för att folk finner det jätteprovocerande. kan tänka mig att movado använder det ofta!
Citat från Chaz
Killen ska inte alltid bjuda, varken på bio, middag eller drinkar.
Utöka citat
intressant anekdot:snackade med en servitris på mitt jobb som sa att Babylon (där vi jobbar) är det enda ställe hon upplevt att det i flera fall är kvinnorna som "betalar notan" än männen. Antingen har sverige nått en historisk vändpunkt eller så har vi ett speciellt klientel. Förmodligen det sistnämnda. Det är huvudsakligen ganska "hippa" 30-35åringar som håller på med reklam/musik/film som äter och dricker där, de brudarna verkar gilla att bjuda!
Folk med jobb brukar ha en tendens att erbjuda sig att betala en nota oavsett kön.
Intressant anekdot:

I Iran, världens mest skeva land med världens keffaste kvinnosyn, finns det inga ord för "han/hon/honom/henne". Kille/tjej/man/kvinna finns, men inte han/hon/honom/henne. Man säger typ "den personen".

EDIT: Haha, sjukt Multi. Skrev det här inlägget samtidigt som du!
har hört historier om tjejer som tar för givet att killar ska bjuda på en drink efter lite snack på krogen. efter ett tag så säger vissa efter ett tag "ska inte du bjuda mig på en drink nu?" och man bah va. har tydligen hänt en tidigare klasskamrat flertalet gånger
haha intressanta anektoder ftw
Citat från Chaz
- Hen suger, för det finns faktiskt biologiska skillnader.
Utöka citat
va?
Ja men män och kvinnor har ju biologiska skillnader så varför inte ha två ord? Det underlättar ofta också om en person har ett namn där det är svårt att veta om det är en kille eller tjej.

Där tycker jag vi kan skilja på män och kvinnor, inte annars.
Plus att det låter skitfult och det är lite för sent för att försöka introducera det nu.
Citat från Chaz
Ja men män och kvinnor har ju biologiska skillnader så varför inte ha två ord?
Utöka citat
En stol och en filt är också olika saker. Trots det har de samma pronomen.
Citat från Chaz
Plus att det låter skitfult och det är lite för sent för att försöka introducera det nu.
Utöka citat
Med denna inställning så hade vi ju inte kommit så långt. I princip alla sociala förändringar har ju varit "lite för sent att introducera nu" då de inte passats tidens normer.

Hen är skitbra om man inte vet imo, men visst, tänker ju inte säga det till en person som helt tydligt är en han eller hon bara för jag inte känner personen
är det ok att som man fria till en kvinna eller är det del av förlegade könsroller/normer?

Citat från Krooltang
"ska inte du bjuda mig på en drink nu?"
Utöka citat
...
Citat från Billy
är det ok att som man fria till en kvinna eller är det del av förlegade könsroller/normer?
Utöka citat
Tycker det är funktionellt att använda "hen" om personer i någon viss yrkesroll. T.ex. läkare, poliser, optiker eller liknande där könet (oftast) är helt irrelevant.
Citat från Chaz
Där tycker jag vi kan skilja på män och kvinnor
Utöka citat
Inom sport. Skulle lacka om Zlatan pensionerade sig och börja spela i damlaget.
men hen använder man bara när båda könen avses?
Citat från Billy
Utöka citat
Är inte det en jävligt konstig och förlegad sak att göra ö.h.t. ? Man kan väl prata med varandra och diskutera fram ifall man vill förlova sig?
Citat från cervantes
men hen använder man bara när båda könen avses?
Utöka citat
Tror vissa använder det för att inte "kränka" en person genom att delge dem en könsidentitet som personen eventuellt inte har. En ny vikarie tilltalade mig (på något sätt jag inte minns) med hen. Ungefär då insåg jag att hon förmodligen var dum i huvet :)
Citat från Oddrose
Är inte det en jävligt konstig och förlegad sak att göra ö.h.t. ? Man kan väl prata med varandra och diskutera fram ifall man vill förlova sig?
Utöka citat
det låter så klart som det vettigaste men tror nog att majoriteten av alla svenska kvinnor förväntar sig att mannen ska fria m.fl. hade varit intressant att se hur Ertard som plötsligt blivit hardcorekrigsdödsfeminist behandlat en kvinna med förväntningar. ser framför mig att han hela tiden skulle tala ner till henne med olika lärdomar. :D
Citat från Billy
men tror nog att majoriteten av alla svenska kvinnor förväntar sig att mannen ska fria
Utöka citat
wat

Citat från Billy
hade varit intressant att se hur Ertard som plötsligt blivit hardcorekrigsdödsfeminist behandlat en kvinna med förväntningar
Utöka citat
förväntningar = idiot här då eller? varför skulle man träffa någon sådan
Citat från Chaz
och det är lite för sent för att försöka introducera det nu.
Utöka citat
det här var rätt lol förresten, utveckla pls!
Citat från Billy
plötsligt
Utöka citat
mm

Citat från Billy
det låter så klart som det vettigaste men tror nog att majoriteten av alla svenska kvinnor förväntar sig att mannen ska fria
Utöka citat
Det tror jag inte. Ingen jag har träffat vill gifta sig, alltid bara jag som snackat om att jag vill det en dag. Välkommen till sverige liksom

Citat från Billy
ehandlat en kvinna med förväntningar
Utöka citat
En kvinna som förväntar sig att jag ska fria? Ja om jag vill gifta mig med henne så skulle jag väl fria. Om inte så skulle jag väl inte göra det.

Citat från Billy
ser framför mig att han hela tiden skulle tala ner till henne med olika lärdomar. :D
Utöka citat
Ok, fattar inte vad du är ute efter annat än att försöka racka ner på mig lr nåt. Antingen trollar du eller så är du efterbliven med social intelligens fockmode
Jag har 30 HP genusvetenskap, jag är Gud.
Citat från fredr
wat
Utöka citat
jag har då aldrig sett en tv-serie eller film, varken svensk eller amerikansk där någon kvinna har friat till en man. tvärtom, ab m.fl. lyfter gärna fram exempel där män har friat offentligt i TV etc. det hade varit lite konstigt att påstå att detta inte är en spegling av samhällets förväntningar i stort. det är liksom meningen att framkalla "åh vad romantiskt"-känslor, "så ska det vara".

Citat från fredr
förväntningar = idiot här då eller? varför skulle man träffa någon sådan
Utöka citat
du kallar majoriteten av svenska kvinnor för idioter i en genustråd
Citat från Box
En ny vikarie tilltalade mig (på något sätt jag inte minns) med hen. Ungefär då insåg jag att hon förmodligen var dum i huvet :)
Utöka citat
hon tilltalade dig i tredje person?

nedanstående dialog är ett exempel (apropå ingenting) på när det är otvivelaktigt vettigt att använda hen:

- Jag var hos doktorn igår.
- Jaha, vad sa hen då?
De enda personer jag känner som är gifta så var det kvinnan som friade

När pappa gifte sig i februari så var det efter hans fru friat två år tidigare

Jag vet ärligt talat inte vilken värld du lever i

Alltså du menar att kvinnliga sena 80-talister och 90-talister väntar sig att bli friade till? Jag tror mest det är din väldigt begränsade världsbild som håller dig kvar i 4:3, bb.
Citat från Billy
jag har då aldrig sett en tv-serie eller film, varken svensk eller amerikansk där någon kvinna har friat till en man. tvärtom, ab m.fl. lyfter gärna fram exempel där män har friat offentligt i TV etc. det hade varit lite konstigt att påstå att detta inte är en spegling av samhällets förväntningar i stort. det är liksom meningen att framkalla "åh vad romantiskt"-känslor, "så ska det vara".
Utöka citat
har faktiskt aldrig någonsin stött på någon "svensk kvinna" som varit av den åsikten, inte ens bland mina föräldrars vänner och den generationen

Citat från Billy
du kallar majoriteten av svenska kvinnor för idioter i en genustråd
Utöka citat
nej, jag kallar "kvinnor med förväntningar" idioter, majoriteter har du hittat på själv. och sen hatar jag alla människor lika mkt!!
Citat från Ertard
Ok, fattar inte vad du är ute efter annat än att försöka racka ner på mig lr nåt.
Utöka citat
är ute efter att du är helt inkonsekvent och borde därför tona ner stöddigheten, den gynnar liksom inte.

Citat från Ertard
Ja om jag vill gifta mig med henne så skulle jag väl fria. Om inte så skulle jag väl inte göra det.
Utöka citat
för alla (mig) är det inte helt tydligt var balansen går, därav ursprungliga frågan. varför upprätthålla en könsnorm men inte en annan?
tror uppriktigt talat att ni ljuger nu, som sagt, jag har iaf media på min sida. finns inte mycket att gå på när det inte går att göra några vetenskapliga undersökningar i frågan.
Default avatar

« Tillbaka till Off-topic