ÖvrigtTråden för självömkan, veklagan

Ursprungligen postat av rhymez
Rätt orolig om min farsa också, han dricker 1-3 glas vin i princip varje dag. Inte direkt superalkis men men inte så hälsosamt heller. Hans ena öga är lite mer vridet till vänster än andra också.
Utöka citat
Det här behöver du nog inte oroa dig så mycket för, lite skelning/vindögdhet är väl vanligt? Har själv lite så!

Ang. vinet så är det väl svårt att säga, har för mig att det finns positiva effekter av lite vin/dag, tror det är bra för nivåerna av blodfetter osv (@feta_mekk , @illern ?)

När jag jobbade på hemtjänsten brukade jag vara hos två olika kvinnor som båda druckit två glas vin om dagen sen de var unga (ett till lunch, ett till middag). Båda dessa var de överlägset piggaste/mest välmående av alla jag var hos typ. Kan ju bero på en miljon andra faktorer också, men ändå!
Ursprungligen postat av Gurkvatten
Jag vet, men det är så djupt rotat :(

Har två närstående också som inte direkt har det så fett (och inte så goda förutsättningar för att få det heller) och jag känner att jag måste kunna hjälpa till där också om det skulle behövas. Om en situation uppstår där de behöver hjälp och jag har lekt bort massa pengar på skit hade det känns så jävla dåligt.
Utöka citat
Alltså jag menade inte att det är fel att leva sparsamt, jag gör det själv. Men om man inte vågar investera ett dugg pga rädd för kollaps så tror jag man skjuter sig själv i foten.
Det är dåligt för samhällsekonomin att leva sparsamt. Gör er plikt och konsumera mera så vi slipper en lågkonjuktur.
Ursprungligen postat av Gurkvatten
Ang. vinet så är det väl svårt att säga, har för mig att det finns positiva effekter av lite vin/dag, tror det är bra för nivåerna av blodfetter osv (@feta_mekk , @illern ?)
Utöka citat

Det är inte helt klarlagt, beror lite på vem du frågar. Det kan troligtvis finnas vissa positiva effekter av alkohol för bla blodtryck, blodfetter och välmående (som i sin tur kan ge mindre stress osv osv osv).
Dagligt drickande av 2-3 glas är också rätt avhängigt på vad som menas. Ett glas i klassisk mening är ju typ 12.5 cl, men ett svenne-glas vin närmar ju sig ofta 25 cl. I vilket fall tycker jag att det är ett riskbruk, även om det rent toxiskt alkoholmässigt troligtvis inte är superskadligt.
Hur ska man göra när man känner sig fortfarande som en tonåring? Tror jag aldrig kommer kunna klara av att bo ensam. 

Har inga problem med hemsysslor som matlagning, ständig och sånt öht. Det mesta som oroar mig är det finansiella och ensamheten. Är så van vid att ha personer nära mig så jag förstår inte jag ska klara mig utan det.
Det är lite som att kasta sig ut i djupt vatten och det skönaste jag gjort i hela mitt liv
Hur ska man göra när man känner sig fortfarande som en tonåring?
Utöka citat
det gör alla, 50-talister har moppeträffar etc etc etc
Du ska väl inte flytta iväg långt så du kan ju fortfarande bara åka hem och träffa/käka med dina föräldrar?
Ja om det blir Uppsala så blir det inte så långt. Fortfarande skräck över att jag kommer ruttna av ensamhet tills jag dör. Ensamheten kommer göra att jag inte klarar studier, bli tvungen att åka tillbaka med tusentals skulder och ta ett lågbetalt yrke, leva pissfattig I lång tid, känna mig mer misslyckad, etc. 

Älskar mina föräldrar och tanken att dom kommer försvinna skrämmer mig dagligen. Tror många andra föräldrar skulle bara kasta ut mig för länge sen vid det här laget.

Vill verkligen snacka med pappa som varit rätt sträng och kan bli sur för lite konstiga grejer. Men det är ju förståeligt med en 20åring hemma. Iof bodde han hos sina föräldrar tills 30 typ men det var ju för att de kom hit tillsammans och han hade massor av saker han behövde gå igenom, sfi, deltidsjobb, gymnasiestudier,  sedan universitetsstudier. 

Jag har ingen anledning att vara så sen och misslyckad med allt. Han och mamma gav mig en bra, stabil uppväxt som vilken svensk familj som helst. medan han fick militärkupp, fängslade/försvinnande släktingar, migration, lära sig ett helt o-latinskt främmande språk,  behöva integrera sig etc.
Senast redigerad av rhymez den 8 december 2017 11:25.
det är väl på nån nivå så att man växer upp när man tvingas till det.
Ja om det blir Uppsala så blir det inte så långt. Fortfarande skräck över att jag kommer ruttna av ensamhet tills jag dör. Ensamheten kommer göra att jag inte klarar studier, bli tvungen att åka tillbaka med tusentals skulder och ta ett lågbetalt yrke, leva pissfattig I lång tid, känna mig mer misslyckad, etc. 
Utöka citat
följande är bara min åsikt, men det låter som klassiska tankegångar som uppstår för att man sitter o funderar för mycket, och gör för lite.
@rhymez 
din ensamhet hänger väl rätt mycket ihop med att du bor hemma, inte kommer dig ut så mycket osv? att flytta ut är väl ett bra första steg mot ett Mindre Ensamt Liv™.
Ursprungligen postat av de_leon
följande är bara min åsikt, men det låter som klassiska tankegångar som uppstår för att man sitter o funderar för mycket, och gör för lite.
Utöka citat

Sant.

Ursprungligen postat av multifaros
@rhymez 
din ensamhet hänger väl rätt mycket ihop med att du bor hemma, inte kommer dig ut så mycket osv? att flytta ut är väl ett bra första steg mot ett Mindre Ensamt Liv™.
Utöka citat

Vet inte om det skulle funka på mig, reste runt i Europa efter gymnasiet och höll mig endast för mig själv på typ alla hostel jag var, bodde en längre tid o Spanien också. Så jag har gjort det tidigare.

Undrt en period jag dock var väldigt frustrerand på föräldrarna men inget jag är nu, idag älskar jag de mer än någonsin.
Vet inte om det skulle funka på mig, reste runt i Europa efter gymnasiet och höll mig endast för mig själv på typ alla hostel jag var, bodde en längre tid o Spanien också. Så jag har gjort det tidigare.
Utöka citat
att resa själv är ju nåt helt annat dock. inte som att jag har skaffat nya vänner de få gånger jag gjort det direkt, är nog rätt ovanligt.

Undrt en period jag dock var väldigt frustrerand på föräldrarna men inget jag är nu, idag älskar jag de mer än någonsin.
Utöka citat

men är det ett alternativ ens att fortsätta bo hemma länge till? nice att du tycker om dina föräldrar såklart men som andra sa så behöver du ju inte flytta till puerto rico direkt. jag träffar min mamma nästan varje vecka, det räcker gott och väl tycker jag :D
Vårdcentralens drop-in tid är bara för vaccinationer, måste ringa och boka tid helveteeee.

Fanns bara tid för sent januari här, kan man boka på någon annan VC bara en gång eller måste man byta först och göra hela den grejen och sen kanske är få reda på att det är lika lång tid där?
Utöka citat
Känner igen mig som fan i det här! När jag var i början av mina 20s så åkte jag själv till lite olika platser i europa utan att öppna käften till någon pga blyghet. Sen jag var typ 25 har det väl ändrats men i perioder är det fortfarande svårt att upprätthålla en kontinuerlig kontakt med vänner. Ett av de mest naturliga sätten att träffa nytt folk på är ju plugg och jobb, o då hjälper det om man jobbar med jämnåriga. I plugget träffade jag vänner först efter två år av gå till föreläsningen och sen hem... går man ett program (vilket jag inte gjorde) och sitter kvar i bibblan och pluggar (vilket jag började med) så blir det mycket roligare och då kommer umgänget naturligt upptäckte jag. En del av förändringen låg även i att min förbättrade självkänsla tillät mig att vara mindre dömande, något jag alltså var pga osäkerheten.
Vårdcentralens drop-in tid är bara för vaccinationer, måste ringa och boka tid helveteeee.

Fanns bara tid för sent januari här, kan man boka på någon annan VC bara en gång eller måste man byta först och göra hela den grejen och sen kanske är få reda på att det är lika lång tid där?
Utöka citat
Du kan byta i samband med att du frågar om de har någon mer rimlig tid. Nästa gång du vill boka någon annanstans kan du göra det igen. Jag hade ringt runt och understrukit att det känns akut att få träffa någon ASAP och typ hänvisa till att risken är överhängande att botten går ur totalt om du ska vänta 1,5 månad.

Edit: lyckades träffa en läkare samma dag genom att hota med att ringa lokaltidningen och berätta att de "bara tar emot medlemmar" (de får alltså inte neka vård) på en vårdcentral. 
Senast redigerad av Jackie den 7 december 2017 15:13.

Fanns bara tid för sent januari här
Utöka citat
Sverige 2017
Sverige 2003 - sjuk Jackie är hemma ensam från skolan. Blir tillsagd av sin fader att gå till husläkaren på drop in-tid. Jackie går ned till husläkaren, väntar 20 minuter, får komma in och får sitt recept utskrivet bara SÅDÄR.

Berättelsen ovan är sann men låter som en total fairy tale idag då man direkt möts med, "BOKA DROP IN VIA TELEFON" och sedan en telefonröst som skriker "KOM INTE HIT OM DU INTE HAR A, B eller C" etc.
Anledning till min skuldskräck är ofta pga mina hjärnspöken till CSN projektet och studier överlag. Jag fattar att det har gett icke-borgare en möjligt att kunna kliva över klassgränserna men idag känns som om utbildning har blivit något helt annat än bara skapa högutbildad folk.

På 50/60-talet kunde ju vilken kvinna som helst (som inte var småbarnsmamma) arbeta som sjuksköterska utan utbildning. Idag så plötsligt behöver man det.

>Sjuksköterskor idag är mer kompetenta och gör mer avancerade uppgifter tack vare den 3 år långa utbildningen.

Ja det kanske de är, men varför har yrket inte blivit åtminstone mellanstatus? Varför är det en 3 år lång jävla utbildning som man garanterat kommer åka på minst 300k i skulder och sen tjänar typ lika mycket, kanske tom mindre än nån butiksanställd?  Varför är utbildningen 3 år? Av en bekant som är sjuksköterska har hon sagt att man typ 2-3 terminer får plugga massa humanistiska saker. Är det endast för att göra utbildningen längre och "universitetsflashig"?

Om det inte kommer bli ett sånt klasslyft för en,  borde inte utbildningen vara kortare? 

Mina spöken säger att staten vill skuldsätta och hålla folk fast i ekorrhjulet så mycket som möjligt. Snart kommer en 3 år lång lokalvårdsutbildning som ger en en yrkestitel "lokalvårdare" av socialstyrelsen, lön: 19000, btw en robot tog ditt jobb nyss. Ingen fara säger sossarna, tar AI över ditt jobb: utbilda dig.
känner mig också sjukt patetisk jämfört med mina föräldrar, guilt över att man fått livet serverat på ett silverfat och inte gjort/kommer göra ett piss med det
Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. Weak men create hard times.

?
Anledning till min skuldskräck är ofta pga mina hjärnspöken till CSN projektet och studier överlag. Jag fattar att det har gett icke-borgare en möjligt att kunna kliva över klassgränserna men idag känns som om utbildning har blivit något helt annat än bara skapa högutbildad folk.

På 50/60-talet kunde ju vilken kvinna som helst (som inte var småbarnsmamma) arbeta som sjuksköterska utan utbildning. Idag så plötsligt behöver man det.

>Sjuksköterskor idag är mer kompetenta och gör mer avancerade uppgifter tack vare den 3 år långa utbildningen.

Ja det kanske de är, men varför har yrket inte blivit åtminstone mellanstatus? Varför är det en 3 år lång jävla utbildning som man garanterat kommer åka på minst 300k i skulder och sen tjänar typ lika mycket, kanske tom mindre än nån butiksanställd?  
Utöka citat
Stämmer inte. Som sjuksköterska vidareutbildar man sig på jobbet och går upp i lön, samt så kan man ta lönsamma pass, få en extra månadslön om man ej tar semester i juli etc.

Mina spöken säger att staten vill skuldsätta och hålla folk fast i ekorrhjulet så mycket som möjligt. 
Utöka citat

Så tror mitt förnuft att det är. Politikerna lever ju på det som vi andra producerar. Klart de vill att vi håller igång och inte funderar för mycket.
Skönt nu iaf att den fysiologiska ångesten är borta, har inte länge yrsel eller många hjärtslag, svettningar längre. Hoppas det bara inte kommer tillbaka.
Känns så jobbigt. Blev fucking första reserv på BMA programmet i fucking Kristianstad (7 platser) . Mina betyg är sådär, VG (gamla systemet) genomsnitt. Hur I helvete kommer jag kunna komma in på receptarie?

Är matte 4 kört nu nästa vecka måste jag nog göra om det i januari och efter det har jag bara 1 månad att plugga till HP och inte få ett katastrofresultat. Om inte jag failar matte 4 en gång till för jag är verkligen dum i huvudet på det ämnet.
Senast redigerad av rhymez den 8 december 2017 18:09.
ASSÅ HELVETE JAG ÄR SÅ GAMMAL

Så har jag rykt bort mina år man ska planera framtiden på genom att knarka och skita I livet. 
Senast redigerad av rhymez den 8 december 2017 18:12.
Dude, jag pluggade med 40åringar på mastern!
De är ju mentalt 40 också, jag är fortfarande 15
Känns så jobbigt. Blev fucking första reserv på BMA programmet i fucking Kristianstad (7 platser) . Mina betyg är sådär, VG (gamla systemet) genomsnitt. Hur I helvete kommer jag kunna komma in på receptarie?

Är matte 4 kört nu nästa vecka måste jag nog göra om det i januari och efter det har jag bara 1 månad att plugga till HP och inte få ett katastrofresultat. Om inte jag failar matte 4 en gång till för jag är verkligen dum i huvudet på det ämnet.
Utöka citat
Om du är första reserv kommer du nog in, brukar alltid vara nån som ändrar sig/hoppar av.
Default avatar

« Tillbaka till Off-topic