ÖvrigtBitcoin

Stora tråden om Bitcoins etc !  

Här brukar jag kolla hur priset utvecklas -> 

http://bitcoincharts.com/

Har € 100 på mitt PayPal-konto som jag funderar på att köpa Bitcoins för - inte mycket men det räcker ju nästan till en hel Bitcoin ändå ;-) 

Tips på bra hemsidor man kan köpa och sälja genom ?
Citat från sfsr
Tips på bra hemsidor man kan köpa och sälja genom ?
Utöka citat
kapiton.se
vad ska man med bitcoins till?
föra över pengar utan avgifter, eller som investering om man tror att dom kommer att stiga i värde eller helt enkelt för att köpa druqs.
Citat från ayawaska
vad ska man med bitcoins till?
Utöka citat
Det är typ som guld/cash fast digitalt.
Från svenska wikipedias artikel om bitcoin:

"Bitcoins P2P-topologi och avsaknad av central administration gör det omöjligt för exempelvis myndigheter att artificiellt manipulera värdet av bitcoins eller framkalla inflation genom att producera fler av dem."

Det här låter ju fantastiskt, och är, fantastiskt, på ett sätt. Men baksidan är ju naturligtvis att det finns väldigt liten säkerhet i hela systemet, förutom den säkerhet som följer med krypteringen i bitcoin-systemet. Förlorar du din plånboksfil så verkar det ju rätt kört för dig också. Och dessutom; hur fungerar det egentligen när du har en valuta som inte är bunden till någon resurs som t.ex. guld eller olja eller någon annan fyndighet?
Har även börjat användas för att utpressa folk via virus som låser din dokument/bild-mapp och hotar med att radera den om du inte betalar några hundra dollar till ett bitcoin-konto som ju inte går att spåra. Läskiga saker, alltså.
din första dag på internet Kanin?
Master oblivion, väldigt många valutor är inte bundna till någon resurs, aka fiat currency. Dollarn är en av dem.
Citat från ylb
din första dag på internet Kanin?
Utöka citat
vadå? tidigare har ekonomisk utpressning varit sjukt svårt för kriminella att åstadkomma utan att ge upp sin identitet. no more.
Citat från Immunoglobulin
Det här låter ju fantastiskt, och är, fantastiskt, på ett sätt.
Utöka citat
för inflation är ett jättestort problem med att ha pengar i kronor? :)
alltså avundsjukan
PÅ VILKEN SIDA VAR DET HAN "LOGGADE IN"!?!?!??!
man kunde väl minea bitcoins med sitt grafikkort? fattar inte hur det funkar/funkade
Citat från ayawaska
man kunde väl minea bitcoins med sitt grafikkort? fattar inte hur det funkar/funkade
Utöka citat
Ja eller med sin CPU tror jag, man utför beräkningar åt BITCOIN-systemet som sammanställer alla transaktioner som genomförs etc osv, förstår heller inte hur det funkar. 

edit: Just nu finns det ett visst antal Bitcoins, det antalet ökar pga just detta mining i en takt som minskas allt mer ända tills det totala antalet Bitcoins är uppe i ett redan i förväg bestämt belopp (minns inte vilket) och då tar det helt enkelt STOPP! Och sen kommer det aldrig tillkomma fler Bitcoins.
Utan att gå för djupt in i det (för jag kan inte egentligen så någon får gärna rätta mig om jag har fel) så funkar det typ som att varje bitcoin har en unik nyckel som har räknats fram genom väldigt tunga operationer. Dessa operationer blir mer och mer komplexa över tid, vilket innebär att det från början var väldigt lätt att få fram dessa, men idag kräver stora serverparker för att få några större summor. Efter ett tag räknar man att det kommer att kosta mer att producera bitcoins än själva värdet på dem.
Det är EXTREMT osannolikt att man som ensam privatperson (även om man är relativt rik) ska kunna hinna före resten av världen i letandet efter nästa block i Bitcoin-kedjan.
Citat från Kanin
vadå? tidigare har ekonomisk utpressning varit sjukt svårt för kriminella att åstadkomma utan att ge upp sin identitet. no more.
Utöka citat
haha nej, räcker med att öppna ett konto i t.ex. panama. eller regga i en målvakts namn.
Sen introduktionen av ASIC miners så lönar det sig typ inte att minea med gfx.
den bekanta till mig som köpte bitcoins för 10000kr år 2011 höll också på att minea med grafikkort så in i helvete. Han hade typ 4 datorer hemma som stod på konstant. Undrar verkligen hur mycket han tjänat eller om han "sålde av" bitcoins för tidigt.
Citat från multifaros
den bekanta till mig som köpte bitcoins för 10000kr år 2011 höll också på att minea med grafikkort så in i helvete. Han hade typ 4 datorer hemma som stod på konstant.
Utöka citat
vad innebär allt det där? :O
läs några inlägg upp mazer :)
Om han inte sålde så är han typ miljonär nu.
undra vem/vilka det är som äger den där plånboken med bitcoins värda 200'000'000 dollar
Citat från multifaros
läs några inlägg upp mazer :)
Utöka citat
aaaight då är jag med! (:
Så ni tror att det är omöjligt att tjäna en liten slant genom att mina med sin vanliga dator? Tror ni att elkostnaden blir högre än inkomsten om man är med i en mining pool?
Citat från Anubis
Så ni tror att det är omöjligt att tjäna en liten slant genom att mina med sin vanliga dator? Tror ni att elkostnaden blir högre än inkomsten om man är med i en mining pool?
Utöka citat
http://www.bitcoinx.com/profit/
Nu drog jag till rätt saftigt med 800 MH/s vilket är skitbra för gfx. Ändå så blir det:

Default avatar

« Tillbaka till Off-topic