SamhälleVÄRLDSPOLITIK

Nu är jag redigt trött på att Politik-troeden drunknar i rut-avdrag och
somas pårökta utsvävningar om andras politiska åsikter när världen
FALLER SAMMAN as we speak. När Ukraina höll på att kollapsa i början av
året startades inte en enda tråd och intresset var på sin höjd i nivå
med Aftonbladets Britt-Marie-artiklar. Därför anser jag att det är hög
tid att skapa en tråd för internationell politik och internationella
relationer där vi kan diskutera och komma med infallsvinklar på vad som
är på gång i världen, rasism, separatism, handelsavtal, spionage,
sanktioner, statskuppar you name it! Är det något jag lärt mig om
playing så är det att nästan alla har en åsikt om allt politiskt så här
får ni chansen att ta upp BIGGA händelser utan att det drunknar i
navelskådande INTJ och mammut-snack :) Kör bara kör mina fellow
forumiter! Jag tjyvstartar med det här utspelet från Israels premiärminister: http://www.dn.se/nyheter/varlden/net...tat/Intressant
och logisk allians mellan kurder och israeler. Vad tror ni om en
kurdisk stat? Vore det #rätt enligt er? Vi har vad jag vet (correct me
if I'm wrong) för vana att oftast erkänna gamla europeiska nationers
anspråk (se Sovjets upplösning och Balkan) på att få bilda suveräna
stater och ba fnysa åt andra länder där västmakterna ritade kartor kors o
tvärs under 1900-talet. Kan tänka mig att FN bara skulle peka fuck
you-fingret åt Kurdistan vilket jag i så fall skulle tycka var synd
eftersom jag har rätt separatistiska tendenser. Det vore synd i
synnerhet som Irak är en så pass fragil stat och en delning tycks vara
den enda lösningen såvida USA inte får för sig att föra ett nytt
talibankrig (not likely) :(

Senast redigerad av Jackie den 18 september 2014 02:46.
Citat från Jackie
såvida USA inte får för sig att föra ett nytt talibankrig (not likely) :(
Utöka citat
nu när de faktiskt har en legit anledning (isis) :P

är inte så insatt men tror inte det går att hålla ihop irak på sikt, det funkade sålänge de hade en diktator som saddam.
Citat från cervantes
nu när de faktiskt har en legit anledning (isis) :P
Utöka citat
haha indeed. så tragiskt att det inte existerar! bra jobbat George W Obama!

Citat från cervantes

är inte så insatt men tror inte det går att hålla ihop irak på sikt, det funkade sålänge de hade en diktator som saddam.
Utöka citat
also this. hela grejen att vi intalat oss att folket kommer att få och om de har valet, kämpa för demokrati är en sån idiotiskt självgod föreställning. nej, alla länder har inte Upplysningen i sitt kulturella baggage
Skotten i Sarajevo är sjukt intressanta inte minst som vissa vill hävda att kriget hade undvikits helt om det inte hade inträffats medan andra menar att mentaliteten kring krig (de flesta krigen hade varit korta kraftmätningar) var så uppsluppen att man inte kunde ana vilken förödelse skyttegravskriget innebar. Dessutom pekar en del på att Tyskland växte så pass starkt att Frankrike och Storbritannien förmodligen hade velat utmana Tyskland samtidigt som Tyskland började känna sig trängt och hade massor av incitament till krig på grund av den socioekonomiska obalansen i landet. "Ge folket ett krig" typ. Huruvida Österrike-Ungern hade blivit indraget i en kontrafaktisk konflikt vet jag inte så mycket om men det verkar enligt vad jag läst som att mycket pekade mot krig för Tyskland, Frankrike och Storbritannien. Giffox: Hur ser serber och inte minst du själv på Gavrilo Princip? Hjälte eller terrorist etc!
Citat från Jackie
Giffox: Hur ser serber och inte minst du själv på Gavrilo Princip? Hjälte eller terrorist etc!
Utöka citat
Får återkomma.
Irak som den koloniala skapelse den är kommer inte att hålla. Kurder har som känt sedan länge eftersträvat autonomi och självständighet. Nu börjar man se liknande tendenser bland den assyriska befolkningen i nineveslätten och jag tror inte att Iraks shiamuslimer vill vara med i det sunnitiska kalifat ISIS/ISIL tänker skapa.Det förvånar mig inte att Israel stöder kurdisk utbrytning, det sägs att de har haft en stor inblandning i att träna kurdisk militär och får dessutom en stat som inte ständigt raljerar kring hur Israel borde bli en parkeringsplats.
Citat från Trappmonstret
Det förvånar mig inte att Israel stöder kurdisk utbrytning, det sägs att de har haft en stor inblandning i att träna kurdisk militär och får dessutom en stat som inte ständigt raljerar kring hur Israel borde bli en parkeringsplats.
Utöka citat
mm o så är de fiendens fiende.
Ja det är vi. Fiende med diverse stater i regionen.
Scary shit på gång alltså. Och västmedia hurrade när den gröna våren ägde rum :/ Förstår Israels agerande till 100%. Om Isis nu besitter såna enorma tillgångar som det sägs och USA vägrar offra fler av sina egna för att gå in med marktrupper så kan man ju fråga sig vart de tänker stanna i sin framfart :/

Angående ett Kurdistan så vore det väl fan på tiden med en suverän stat. Av någon tråkig anledning så brukar mina persiska vänner säga jävligt rasistiska saker om kurder fastän de har många kurdiska vänner. Vågar knappt tänka på hur det lär låta i Iänderna som gör anspråk på området...
Citat från Jackie
somas pårökta utsvävningar om andras politiska åsikter
Utöka citat
:D bäst comeback!
Citat från Jackie
Angående ett Kurdistan så vore det väl fan på tiden med en suverän stat. Av någon tråkig anledning så brukar mina persiska vänner säga jävligt rasistiska saker om kurder fastän de har många kurdiska vänner. Vågar knappt tänka på hur det lär låta i Iänderna som gör anspråk på området...
Utöka citat
Vad har kurderna gjort för att förtjäna allt spott å spe egentligen? Fanns mkt turkar i brb-ghetto där jag växte upp och det var många som hatade kurder helt utan anledning vad jag fattat. En polare till mig är kurd och hans föräldrar blev fängslade i turken för ca. 3 år sen. De skulle hem från begravning i kurdistan och tog turkiet-vägen. Hade alla papper med sig, svenska pass, begravningspapper + massa téer n shit de ville ha med sig hem till svenneland. Blir stoppade i finkan av turkiska poliser och får sitta där i nån månad :S När min polare hörde av sig till ambassader/ud osv fick de 0 hjälp, när de sen hörde av sig till media blev de kontaktade av ud sa de nåt i stil med "...var ni tvungna att kontakta media, nu måste vi ju hjälpa er...". Helt = galet att kurderna behandlas som de gör fortfarande.
Med far och farbror som varit gamla PUK-gerillor så har man sedan barnsben lärt sig att se framemot just detta.

Citat från Jackie
v någon tråkig anledning så brukar mina persiska vänner säga jävligt rasistiska saker om kurder fastän de har många kurdiska vänner. Vågar knappt tänka på hur det lär låta i Iänderna som gör anspråk på området...
Utöka citat
Det finns mycket som kan skrivas om detta. Men ska väl lämna det med att kurders aspiration om suveränitet hotar något många verkar se som en del av naturen, dvs landgränser. Det hettar upp känslor. I Turkiet kallade man PKK för barnamördare trots att de flesta morden skedde under falskflagga framförallt genom den s.k djupa staten, ergenkon. 

Men PKK är ett eget ämne i sig. Det är sjukt vad den organisationen är den mest hatade och samtidigt kanske den mest älskade i Turkiet, beroende på vem du frågar. Ett fenomen som är fascinerande att se på.
Det där är ganska milt, det finns en artist som heter Sivan Perwer, hans kassettband kunde få dig dödsdömd förr. 

Men hatet beror mycket på den turkiska statens propaganda, man piskade upp ett väldigt stort hat gentemot PKK och sa i princip att alla som pratade kurdiska var separatister, alla som sa att dom var kurder var separatister och separatist är i princip det värsta du kunde vara, du var landsförrädare då. Det är en lång och infekterad fråga.  

Dessutom har UD med Bildt i spetsen superb kontakt med Turkiet, de är bästa vänner och har kramkalas, därför kunde turkiska representanter komma till SU och prata deras goja. Jag undrar dessutom hur många Utrikesministrar som tar kort och besöker specifika etniska riksförbund.

Edit: Frågar du andra så kommer du självklart få ett annat svar. Då är vi kanske landsförrädare, terrorister, barnamördare, knarklangare och framförallt separatister som snor landområden vi inte har någon legitimitet över. Allt handlar om perspektiv, PKK är terrorstämplade i Turkiet, EU och USA men frågar du en kurd så kommer dom skita snett på den där terrorlistan.

Citat från Box
Vad har kurderna gjort för att förtjäna allt spott å spe egentligen? Fanns mkt turkar i brb-ghetto där jag växte upp och det var många som hatade kurder helt utan anledning vad jag fattat. En polare till mig är kurd och hans föräldrar blev fängslade i turken för ca. 3 år sen. De skulle hem från begravning i kurdistan och tog turkiet-vägen. Hade alla papper med sig, svenska pass, begravningspapper + massa téer n shit de ville ha med sig hem till svenneland. Blir stoppade i finkan av turkiska poliser och får sitta där i nån månad :S När min polare hörde av sig till ambassader/ud osv fick de 0 hjälp, när de sen hörde av sig till media blev de kontaktade av ud sa de nåt i stil med "...var ni tvungna att kontakta media, nu måste vi ju hjälpa er...". Helt = galet att kurderna behandlas som de gör fortfarande.
Utöka citat
Juste politiken i språkfrågan har ju varit heeeelt sjuk. Turkiet förnekade väl till och med "existensen" utav kurder eller har jag fått det om bakfoten? Vad jag förstått har Erdogan haft en mildare politik kring kurder men det kanske bara är propaganda... hur som helst helt sjukt att Bildt sitter och fortfarande vill ha in Turkiet i EU när Erdogan behandlar sin befolkning, såväl turkisk som kurdisk, som han gör.
Apropå terrorlistan så är den så löjlig att det inte existerar. Att Nelson Mandela stått på den säger fan allt. Perspektiv indeed!!
Du har inte fått det om bakfoten, du har helt korrekt information t om. Språket blev lagligt igen runt 1991, man tillåter inte namn med Q, W eller X (må hända att det är tillåtet nu men itne vad jag vet) och en statlig kurdisk TV-kanal öppnades 2006, något Saddam lyckades göra långt innan. Saddam hade radio- och tv-sändningar på kurdiska under en viss tid på dygnet (Irak hade då två tv-kanaler)

Turkiet tillhör turkarna, stolt är den som kallar sig för turk och diverse ramsor där man konstant säger att man är turk. Sådan var den assimilationspolitik Turkiet förde förr. 

Det har mjuknat på sistone men problemet är att när de tar ett steg framåt tar de två bakåt.
Jag har hijackat tråden nog nu känns det som.
Citat från Jackie
Apropå terrorlistan så är den så löjlig att det inte existerar. Att Nelson Mandela stått på den säger fan allt. Perspektiv indeed!!
Utöka citat
Ja du ser, den är i allra högsta grad politisk och finns där inte för att skydda någon utan för att tjäna intressen. 

Är din far Sydafrikan Jackie? Har för mig jag läste det här på playing.
Läskig läsning. Yes min far är sydafrikan. Han berättade för mig nyligen att han hade långt skridna planer på att joina en gerilla i gränslandet till Moçambique när han var tonåring. Är så klart jävligt glad o tacksam att han intr gjorde det men har full förståelse för att han gick i såna tankar.

Nej du behöver inte känna att du har hijackat tråden. Har en känsla av att det här kommer att vara en stor fråga framöver och det är alltid sjukt värt med lite insider-perspektiv (om man får uttrycka det så).
Ja du ser hur det kan vara. Jag antar att din pappa tänkte gå med i ANC-gerillan. Hursomhelst, jag har börjat försöka lära mig själv lite afrikaans för kul skull.
Var säkert ANC-gerillan men han gav mig inga detaljer. Afrikaans är ju förtryckarspråket! ;) Var därför upploppet i Soweto ägde rum. Farmors bröder var engagerade bägge två och den ena var ordförande i ANC men gick i exil och dog 10 år innan apartheid upplöstes :(
Ah, så långt tänkte aldrig jag att Afrikaans var förtryckarspråk. Men jag får försvara mig med att Xhosa och Zulu är absolut för svårt för mig samt att min sydafrikanska kollega aldrig lärde mig detta.
Äh, mina kusiner har lärt sig det i skolan också men det var iaf en högst politisk fråga för svarta (britterna var snällare än Boer-äcklena). Vet inte hur det ser ut idag. Afrikaans är ju tacksamt pga germanskt språk. Xhosa är helt omöjligt, inte för att jag försökt men kluckljuden är fan övermänskliga :)
Bara att uttala Xhosa är otroligt svårt för mig. Afrikaans är ju som sagt germanskt, det är samtidigt ett kreolspråk, och otroligt nära svenskan och engelskan när man läser. DEt var edn likheten som gjorde det intressant för mig.

Jag har fått höra tvärtom faktiskt, eller snarare att Boer-rasismen var öppen till skillnad från den brittiska rasismen.
Afrikaans är sjukt likt svenska i skrift ja. Alla platser heter precis vad de hade hetat på svenska också (rätt sjukt när man kör runt där nere). Ska jag vara ärlig så har jag för dålig koll på hur det såg ut innan apartheid men systemet är som bekant boernas uppfinning. Relaterar mest till mina egna erfarenheter och min uppfattning är väl att brittättade gjort upp med sin koloniala historia i större utsträckning med boerna FORTFARANDE tycker att de är mer värda och borde få alla jobb pga vit hy.

Du skulle sett blickarna vi fick som blandad familj alltså. Partyt dog när vi knallade in på en restaurang (lite som när Clintan knallar in på en saloon och alla inser att han har ett problem med snubben som sitter och drar en historia i baren) vi gick omedelbart och två personer hämtade genast in sina barnvagnar som stod på verandan :S
rätt tråkig video, jag är inte helt övertygad
Default avatar

« Tillbaka till Off-topic