ÖvrigtTråden där man ställer frågor till illern å mekk

Om någon bög läser detta så hatar jag inte bögar.
En tjej på jobbet var sjuk en gång så snacka vi lite... undra hur det var med henne o så.. hoppas hon skulle bli bättre..

jag fick en rolig tanke som jag inte kunde släppa så tillslut kläckte jag ur mig "gumman ska jag komma över o ta tempen på dig? :)"

Hon skratta o sa att de va lugnt tack för omtanken. ^^
ROFL
ta det i cringetråden, tack.
Ursprungligen postat av mooltipahs
En tjej på jobbet var sjuk en gång så snacka vi lite... undra hur det var med henne o så.. hoppas hon skulle bli bättre..

jag fick en rolig tanke som jag inte kunde släppa så tillslut kläckte jag ur mig "gumman ska jag komma över o ta tempen på dig? :)"

Hon skratta o sa att de va lugnt tack för omtanken. ^^
Utöka citat
Hahahaha
Ah, för ni säger aldrig cringe grejer med glimten i ögat som mottages på ett lättsamt sätt!! Ni vet öht inte hur vår relation ser ut, och vad det är för tjej.
Peach den mest uptighta bruden i denna världsdel. Kan du skita utan en veckolång laxermedelskur? Doubt it!
Senast redigerad av mooltipahs den 11 oktober 2017 21:25.
nu har du sannerligen spårat ordentligt igen @mooltipahs
Ja jääävlar nu ballarr de uuuur.

Du var lillgammal redan när du tog dina första stapplande steg
Senast redigerad av mooltipahs den 12 oktober 2017 07:52.
Ursprungligen postat av feta_mekk
Alltid svårt att bedöma men man kan ha gula upphostningar och vara sjuk länge när det "bara" är en förkylning man lider av. Rid ut vågen, köp hostmedicin som innehåller etyl-morfin om du har svårt att sova och drick te/köp slemlösande produkter. Övrig symtomlindrande behandling man kan ta är nässpray (avsvällande) och ipren+alvedon.

Osannolikt att du har en typisk lunginflammation då man brukar vara ganska jävla risig, skulle kunna vara en atypisk pneumoni orsakad mycoplasma-bakterier, brukar vara långdraget förlopp men ffa hosta och inte snor. Bihåleinflammation osannolikt pga hosta och halsfluss är mer eller mindre uteslutet pga typ inget stämmer.

När ska antibiotikan fram? Om man har feber (helst >38,5) och mer typiska tecken till halsfluss/bihåleinflammation/lunginflammation än de du har. Vid atypisk lunginflammation behöver man inte alltid antibiotika då det brukar vara självläkande men om du tar dig till läkaren och lämnar ett positivt mycoplasma-prov ska du självklart ha antibiotika.
Utöka citat
Tack för det ambitiösa svaret. Det är mycket mer tydliggörande än vårdguiden. Då kanske jag inte ens behöver uppsöka läkare, för det senare tillståndet är verkligen inte där jag är just nu.
Peach den mest uptighta bruden i denna världsdel. Kan du skita utan en veckolång laxermedelskur? Doubt it!
Utöka citat
åh, en pappahumorgate-revival.
Ursprungligen postat av Jackie
Tack för det ambitiösa svaret. Det är mycket mer tydliggörande än vårdguiden. Då kanske jag inte ens behöver uppsöka läkare, för det senare tillståndet är verkligen inte där jag är just nu.
Utöka citat
Ok, vad säger vårdguiden då? Vad är det i ditt tillstånd som gör att vårdguiden tycker att du bör uppsöka läkare?
Du var lillgammal redan när du tog dina första stapplande steg
Utöka citat
haha sick burn dude :)
Har haft lunginflammation 2 gånger och första gången var ett helvete.

Andra gången, vilket var 3 år sedan, hade jag först vanlig säsongsinfluensa och kände att jag höll på att bli frisk från den även om jag hostade rätt mycket och hade lite konstig färg på slemmet. Men så hade jag ögoninflammation en morgon när jag vaknade så jag gick till doktorn och då informerade hen mig att jag också hade (ensidig) lunginflammation.

Så av min erfarenhet så kan man ha lunginflammation och ändå känna sig helt okej!
Senast redigerad av Oddrose den 11 oktober 2017 21:52.
Ursprungligen postat av Oddrose
då informerade hen mig
Utöka citat
Baserat på vad? Röntgade du lungorna? Blodprover? Urin-prov? (Man kan kolla efter pneumocock-antigen i urin)

Klart man kan vara någorlunda säker på diagnosen med endast symtom och status (dvs. lyssna på lungorna) men du kan inte bekräfta diagnosen utan åtminstone en hög snabb-sänka.
Rättelse: man kan inte fastställa diagnosen utan lungröntgen men inte heller det är 100% sensitivt.
Klart man kan vara någorlunda säker på diagnosen med endast symtom och status (dvs. lyssna på lungorna) men du kan inte bekräfta diagnosen utan åtminstone en hög snabb-sänka.
Utöka citat

Hen tog en sänka och lyssnade på lungorna!
Ok, vad säger vårdguiden då? Vad är det i ditt tillstånd som gör att vårdguiden tycker att du bör uppsöka läkare?
Utöka citat

Jag förstår inte när det är läge att uppsöka läkare baserat på vårdguiden. Det står inte explicit att jag borde uppsöka läkare där men de balanserar ju ofta mellan att inte nära paranoia och aldrig säga aldrig. När jag läser din utläggning så fattar jag iaf att jag förhoppningsvis inte lär dö imorgon lel.
Hen tog en sänka och lyssnade på lungorna!
Utöka citat
Ok!

Pneumoni kan se ut hursomhelst, kardinalsymtom är feber och hosta men kan domineras av typ huvudvärk och buksmärta (källa: internetmedicin).
Ursprungligen postat av Jackie
Jag förstår inte när det är läge att uppsöka läkare baserat på vårdguiden. Det står inte explicit att jag borde uppsöka läkare där men de balanserar ju ofta mellan att inte nära paranoia och aldrig säga aldrig. När jag läser din utläggning så fattar jag iaf att jag förhoppningsvis inte lär dö imorgon lel.
Utöka citat
Ge det en vecka till. Om du inte blivit bättre alternativt blir sämre under tiden (typ hög feber etc.) kan du gå till läkaren men jag tycker du ska insistera på att de både tar odling och motiverar valet av antibiotika om du får det utskrivet. Så jävla ovärt att ta typ ciprofloxacin eller vancomycin (jobbiga biverkningar/bredspektrum) som man ofta blir förskriven i u(t)landet pga bristande resurser och cirka 0 riktlinjer när det kommer till antibiotika-anvädning
Ge det en vecka till. Om du inte blivit bättre alternativt blir sämre under tiden (typ hög feber etc.) kan du gå till läkaren men jag tycker du ska insistera på att de både tar odling och motiverar valet av antibiotika om du får det utskrivet. Så jävla ovärt att ta typ ciprofloxacin eller vancomycin (jobbiga biverkningar/bredspektrum) som man ofta blir förskriven i u(t)landet pga bristande resurser och cirka 0 riktlinjer när det kommer till antibiotika-anvädning
Utöka citat
Tack bro! Ska hänvisa till dig om mina kollegor försöker släpa mig till läkaren imorgon 😉😂
Ok!
Utöka citat

Nu när jag tänker efter tog någon sköterska sänkan på mig innan jag ens fick träffa doktorn. Antar att det är hade vart konstigt att inte göra det om om man hade haft influensa i 1+ vecka och sedan ögoninflammation och problem med luftrören
Okej, hur långt har jag kvar att leva @illern @feta_mekk ??

Har fått lite besvär i luftvägarna och det yttrar sig som mest när jag har tränat. Efter jag har sprungit en runda (ute eller inne spelar ingen roll) och det gått typ 15-20 minuter så blir det som en tjock klump i halsen och det visslar när jag tar djupa andetag, typ som astma. Det känns som att jag får en liten klump i den här gropen:

Blir också lite irriterad i luftvägarna och hostar en del. Ingen konstig färg på hostslemmet men det smakar lite "järn/blod" så som det kan göra när man har varit förkyld.

Visslandet går över efter typ 20 minuter varje gång men har kvar en märkbar irritation i timmar efter. Känner mig helt frisk i övrigt och det är aldrig någonting som förhindrar min träningsprestation, det kommer alltid efter jag har slutat träna.

Har vart såhär i typ 2 veckor nu. Springer typ 2-3 gånger i veckan. Ska jag chilla eller kan jag köra på så länge jag känner mig frisk i övrigt?
Nu läste jag inte så noga, återkommer när jag har tid, men min första tanke var EILO, exercise induced laryngeal obstruction, googla runt och se om du tycker det passar in!
Får du halsbränna ofta Oddan?
Ursprungligen postat av illern
Nu läste jag inte så noga, återkommer när jag har tid, men min första tanke var EILO, exercise induced laryngeal obstruction, googla runt och se om du tycker det passar in!
Utöka citat

Tack för svaret, ska googla på det!

Får du halsbränna ofta Oddan?
Utöka citat

Tack för svaret. Nej inte särskilt ofta. Någon gång i varannan månad kanske om jag har druckit mer kaffe eller vin än normalt :)
Någon gång i varannan månad
Utöka citat

är inte det just "ofta"?
Nej?
5-htp farligt för hjärtat elle3 hur e d
Default avatar

« Tillbaka till Off-topic