ÖvrigtBostadstråden

Undrar om de satt ofta i de där stolarna o njöt av utsikten över garderoberna.
Det kanske var jättefina garderober!
Ursprungligen postat av Lautrec
För den som vill undvika nackspärr:

Utöka citat

jävla fint golv på sista bilden!

also,
"love is all you need"
Senast redigerad av multifaros den 30 oktober 2017 23:11.
THE BEST
 JOURNEY
   ALWAYS
 TAKES US
    HOME
Tycker media med DI i spetsen har domedagshetsat (sjukt oärlig journalistik btw) fram en nedgång senaste året. Kul för dom att deras """opinionsbildning""" ger resultat lol
Tycker det är sinnessjukt att politikerna(enligt DI) vill införa FI:s hårdare amorteringskrav.

De måste ju förstå själva att de är så sent ute att de gör mer skada än nytta.
Ursprungligen postat av Oddrose
Tycker media med DI i spetsen har domedagshetsat (sjukt oärlig journalistik btw) fram en nedgång senaste året.
Utöka citat
Ja, har varit i princip dagliga rubriker. Dock tror jag bankernas hårdare utlåningskrav och det stora utbudet av nybyggt är de verkliga orsakerna.
Ursprungligen postat av de_leon
Tycker det är sinnessjukt att politikerna(enligt DI) vill införa FI:s hårdare amorteringskrav.

Utöka citat
Hur menar du? Regeringen skulle gärna se att marknaden går ned successivt för att minska risken. Tråkigt nog är det de som vill in på marknaden som får stryka på foten.
Tycker media med DI i spetsen har domedagshetsat (sjukt oärlig journalistik btw) fram en nedgång senaste året. Kul för dom att deras """opinionsbildning""" ger resultat lol
Utöka citat

Alla vill se marknaden gå ned och lugna sig en smula pga risken den utgör.

Utöka citat

Det är inte SÅ många som har en så hög belåningsgrad att dom blir helt ägda av det nya amorteringskravet tror jag.  Genomsnittbelåningsgraden är 59% i Stockholm och runt 67% i övriga landet.

Som @Jackie skriver så påverkar det nog förstagångsköparna mest.
Ursprungligen postat av Jackie
Hur menar du? Regeringen skulle gärna se att marknaden går ned successivt för att minska risken.
Utöka citat
det gör den ju redan.

Det är inte SÅ många som har en så hög belåningsgrad att dom blir helt ägda av det nya amorteringskravet tror jag.
Utöka citat
alla som ska in på marknaden som inte redan äger något i princip. 

Genomsnittbelåningsgraden är 59% i Stockholm
Utöka citat
beror ju att många har varit med om stora värdeökningar, inte att de har amorterat.
alla som ska in på marknaden som inte redan äger något i princip.
Utöka citat
De får vänta lite längre etc. Det är ingen stark grupp politikerna stöter sig med i och med det här. Till skillnad från vad nedtrappning av ränteavdraget skulle göra.

beror ju att många har varit med om stora värdeökningar, inte att de har amorterat.
Utöka citat

Spelar ju inte så stor roll. Poängen är att de inte drabbas särskilt hårt av amorteringskravet.
Ur rättviseperspektiv borde nedtrappning av ränteavdraget ta vid efter att man kommit under spärren för amorteringskravet. Utökning av bostadslån/lån på bostaden bör inte ges något ränteavdrag överhuvudtaget för att minska riskabel skuldsättning. Det vore emellertid politiskt självmord att gå till val på det.
Senast redigerad av Jackie den 14 november 2017 13:59.
Brace yourself!
Utöka citat

Visste att det skulle hända så fort jag köpte en lägga! Äh, jag räknar med att priserna kommer vara på nuvarande nivå eller liknande om 5-6 år när jag ska sälja rackaren!
Ja, har varit i princip dagliga rubriker. Dock tror jag bankernas hårdare utlåningskrav och det stora utbudet av nybyggt är de verkliga orsakerna.
Utöka citat
Det stora utbudet av nybyggt till helt hutlösa priser. Jag har inte stenkoll men min, högst anekdotiska, syn är att nybyggen för ett par år sedan såldes till marknadspris och sedan hade inflytt 2 år framåt. Nu säljs de (eller försöker säljas) istället till prognostiserat framtida marknadspris. Byggherrarna vill även ha den delen av kakan som spekulationsköpare eller de som var tidigt ute tog förut.

Exempel: https://peabbostad.se/projekt/stockholm/brf-derbyt/

Klicka på fliken Bostäder och priser.
Senast redigerad av JFG den 14 november 2017 14:03.
Ursprungligen postat av JFG
Jag har inte stenkoll men min, högst anekdotiska, syn är att nybyggen för ett par år sedan såldes till marknadspris och sedan hade inflytt 2 år framåt. Nu säljs de (eller försöker säljas) istället till prognostiserat framtida marknadspris. 
Utöka citat

När jag köpte mitt nybygge för några år sedan var det en 15% markup från nuvarande marknadspris och 1.5 år till inflytt. Senaste året har 30-40% markup varit mer standard!
Spelar ju inte så stor roll. Poängen är att de inte drabbas särskilt hårt av amorteringskravet.
Utöka citat
de som redan har det jättebra drabbas inte, det är korrekt.
Problemet kan väl bli om vi har skärpt amorteringskrav och räntor på ett par procentenheter över nuvarande plus ev bort med ränteavdrag. Då blire nog segt för många.
Ursprungligen postat av JFG
Det stora utbudet av nybyggt till helt hutlösa priser. Jag har inte stenkoll men min, högst anekdotiska, syn är att nybyggen för ett par år sedan såldes till marknadspris och sedan hade inflytt 2 år framåt. Nu säljs de (eller försöker säljas) istället till prognostiserat framtida marknadspris. Byggherrarna vill även ha den delen av kakan som spekulationsköpare eller de som var tidigt ute tog förut.
Utöka citat
inte alltid hutlöst, men väldigt dyrt ja. byggbolagen borde förstått själva att det inte finns oändligt med spekulanter som vill betala rejäla premiumpriser.

åas säljs det fortfarande tvåor i Barkarbystaden för 3 millar så jag kanske inte vet vad fan jag snackar om :)
Ursprungligen postat av illern
Problemet kan väl bli om vi har skärpt amorteringskrav och räntor på ett par procentenheter över nuvarande plus ev bort med ränteavdrag.
Utöka citat
nya amorteringskravet påverkar ej befintliga lån.
Ah, men dåså! NICE!
Till skillnad från vad nedtrappning av ränteavdraget skulle göra.
Utöka citat
om man parade det med sänkt skatt skulle inte jag klaga. särskilt om man bara sänkte taket för avdrag. men då skulle man ju stöta sig med en lite men jobbig grupp..
inte alltid hutlöst, men väldigt dyrt ja. byggbolagen borde förstått själva att det inte finns oändligt med spekulanter som vill betala rejäla premiumpriser.

åas säljs det fortfarande tvåor i Barkarbystaden för 3 millar så jag kanske inte vet vad fan jag snackar om :)
Utöka citat
är det billigt så har man istället en förening med kass ekonomi :)
Frågan är om det bara är Stockholm och Göteborg som är illa ute eller hela Sverige
Ursprungligen postat av Boba
Frågan är om det bara är Stockholm och Göteborg som är illa ute eller hela Sverige
Utöka citat
Sipprar väl ner till de mindre städerna lite senare på samma sätt som uppgången har gjort. Däremot är det väl inte lika känsligt då belåningen i reella pengar inte är lika betydande.
Senast redigerad av PimPim den 14 november 2017 16:48.
Ursprungligen postat av Boba
Utöka citat
Som @PimPim säger. Bubblan är inte lika överdimensionerad på andra håll och det är betydligt lättare för folk med 1 miljon i lån att klara en normal ränta än för de som har 4. De kommer kunna bo kvar oavsett.
Jo det är ju sant. Sugigt att jag valt att bo i en dyr liten stad dock
Vilken stad är det?
Default avatar

« Tillbaka till Off-topic