Övrigt/metaPrata Spel

Ursprungligen postat av Agitopop
my first Metroid game was Fusion, and I fucking loved it. The gameplay felt more intuitive and whilst more linear than Super, that also meant that you couldn't easily fuck yourself into an unwinnable situation.
Super Metroid is nothing more than a relic of NES-era clunky, cryptic game design, and you only look like a jerk-off if you jump down people's throats with your praises of the game.
Utöka citat
väldigt jobbigt skrivet inlägg med alldeles för mycket invektiv. men det här är sant, metroid fusion är ett bättre spel.
Senast redigerad av VEL den 11 oktober 2017 23:12.

här är super metroids gameplay summerat på två minuter. sorry för crappy ljud måste nog starta om emulatorn
Ursprungligen postat av VEL
du är nog playings genom tiderna mest tröttsamma användare. nu har du gått igång på att kalla alla för "ängsliga" och du gör det dag ut och dag in i varenda tråd.
Utöka citat
Vilka är de närmast psykopatiska mobbarna som gillar sånt här? Vidriga människor. Kallade dig inte ens ängslig... Lovar att lägga till en boldad "/JK" nästa gång jag tilltalar dig så att du du slipper bajsa på dig mer i onödan.
får lite cuphead tutorial vibbar här. du vet att du kan sänka ner dig när du hänger va?
här är super metroids gameplay summerat på två minuter.
Utöka citat
som jag sa, sbs
gu va risig emulator, vilken använder du? Kör Snes9x eller retroarch
Ursprungligen postat av Lystrad
Haha, på riktigt?
Utöka citat
Tyvärr inte! Försökte baita @rhymez till att avslöja sitt piratspelande, men blev inget napp! (ser dock de uteblivna kommentarerna som en passiv bekräftelse!)
Ursprungligen postat av Makaron
får lite cuphead tutorial vibbar här. du vet att du kan sänka ner dig när du hänger va?
Utöka citat
i cuphead tutorialen så står det utstavat exakt vad man ska göra. det står inte ens i manualen att man kan sänka sig. btw strax innan det så skulle jag på något magisk sätt veta att man kan göra superlånga screw jumps om man laddar upp sin hastighet
Senast redigerad av VEL den 12 oktober 2017 01:06.
Ursprungligen postat av Agitopop
Vilka är de närmast psykopatiska mobbarna som gillar sånt här?
Utöka citat
vad är grejjen med att du anser dig själv mobbad? du är en av de användare som skriver de flesta hätska inläggen på playing
i cuphead tutorialen så står det utstavat exakt vad man ska göra. det står inte ens i manualen att man kan sänka sig. btw strax innan det så skulle jag på något magisk sätt veta att man kan göra superlånga screw jumps om man laddar upp sin hastighet
Utöka citat
fucking welcome to videogames 1990
Det kanske är så att metroidvanias utan handholding inte är något för dig @VEL ?

Om du ändå gillar där det flyter på så kika på titlar som är släppta fr.o.m Shadow Complex och framåt. Och de senare Castlevania-spelen. Samtliga är mer straight forward än säg super metroid eller sotn. Det finns ett nytt, väldigt älskat spel i genren som heter hollow knight, just det kanske du bör undvika.
Axiom Verge
Shadow of War med Denuvo crackat efter 2 dagar. Varför slösar de pengar på den här skiten? Avtänder bara PC-spelare.

Kolla på försäljningsiffror mellan Sonic Mania och Cuphead och där är inte GoG inräknat.

Ursprungligen postat av ctrlalttdc
Det kanske är så att metroidvanias utan handholding inte är något för dig @VEL ?
Utöka citat
handholding? det finns ett mellanting mellan ett spel som är superenkelt och visar exakt var man ska gå, och det kryptiska, irriterande bullshit som är super metroid.

-kvicksanden. nog det mest irriterande i hela spelet. kan inte förstå varför dom valt att ha med det. speciellt när du fastnar i kvicksanden med ett sandregn ovanför, då är det i princip omöjligt att ta sig loss och det är bättre att bara göra en hard reset av spelet. grym design.
-grapple beam är extremt klumpig även nu när jag lärt mig att man kan sänka sig
-wall jumps är extremt svåra att utföra
-bossarna är inte ett dugg roliga eller smart designade. varenda bossfight går ut på att du blir bombarderad av hundratals projektiler från olika håll som är närmast omöjliga att dodgea. just nu spelar jag mot en boss (draygon) som grabbar tag i mig och så måste jag spamma alla knappar i en halv minut för att komma loss, medans jag tar skada som jag inte kan skydda mig emot. och det finns inga som helst hints för hur jag ska bära mig åt för att den inte ska grabba tag i mig. skitkul. det enda sättet att besegra dom är att brute-forcea dom om och om till du har turen att överleva. finns inget som helt underhållningsvärde i bossfighterna

det är ett coolt spel och så men det märks att det är väldigt förlegat. en gång i tiden fanns det som sagt nintendo hotline och players guide-böcker man var tvungen att köpa eftersom spel var så dåligt designade och playtestade. det märks i super metroid
Senast redigerad av VEL den 12 oktober 2017 17:34.
-kvicksanden.
Utöka citat
Spamma snabbare. Du gör nåt fel om hard reset är bättre
-wall jumps
Utöka citat
Stämmer att dom är knepiga
just nu spelar jag mot en boss (draygon) som grabbar tag i mig och så måste jag spamma alla knappar i en halv minut för att komma loss
Utöka citat

Finns 4 glasbehållare i väggen som du kan skjuta sönder, när bossen grabbar tag i dig ska du skjuta med din beam i behållaren så dör typ bossen direkt.

Jag tror inte det är spelet i sig du inte gillar. Låter mer som att du inte gillar retro där du får lista ut det mesta själv
Senast redigerad av Makaron den 12 oktober 2017 17:45.
Spamma snabbare. Du gör nåt fel om hard reset är bättre
Utöka citat
jag har inte hard resettat spelet. jag har lyckats ta mig ur kvicksanden alla gånger. men det är bara extremt irriterande och inte ett tecken på bra speldesign.
-wall jumps är extremt svåra att utföra
Utöka citat

har du köpt en sån där riktigt skitig snes-kontroll från kjell?
Senast redigerad av rhymez den 12 oktober 2017 17:48.
Finns 4 glasbehållare i väggen som du kan skjuta sönder, när bossen grabbar tag i dig ska du skjuta med din beam i behållaren så dör typ bossen direkt.

Jag tror inte det är spelet i sig du inte gillar. Låter mer som att du inte gillar retro där du får lista ut det mesta själv
Utöka citat
Det är bara dålig speldesign, punkt slut. Finns många äldre spel som inte är såhär dåligt playtestade.
Finns massa äldre spel som är kryptiska men fortfarande är bra så. Så med dagens standard kan det väl vara dålig speldesign. 
Men sen kan man även titta på botw som bara kastade ut en i spelet utan nån tutorial, o titta hur grymt det är
Ja men BotW har en massa bra speldesign. Det handlar inte om det. Gamla spel kan vara bra trots dålig speldesign. SNES-eran är helt btfo med dagens mått mätt. Orka leva på nostalgi.
Men sen kan man även titta på botw som bara kastade ut en i spelet utan nån tutorial, o titta hur grymt det är
Utöka citat
jag har aldrig sagt att alla spel ska vara "handholding", som TDC kallar det. spel som går ut på att upptäcka själv är skitkul. men då måste de vara så väl testade att man inte fastnar i massa irritationsmoment.

i super metroid finns det små djur som visar hur man walljumpar och hur man gör spark jumps. ett bra sätt att visa spelaren nya trick utan att det är övertydligt. men det finns inget djur som visar att man kan göra långa speed spin jumps som är crucial för att man ska ta sig vidare
Senast redigerad av VEL den 12 oktober 2017 17:54.
Ursprungligen postat av Giffox
Gamla spel kan vara bra trots dålig speldesign.
Utöka citat
det jag sa ju
Ursprungligen postat av Giffox
SNES-eran är helt btfo med dagens mått mätt. Orka leva på nostalgi.
Utöka citat
Njae inte alla spel.
varför är e-sportsföljare så himla himla spoilerkänsliga? det sker ju aldrig inom otecknad sport att man blir upprörd för att man råkar se hur det gick i en match, men så fort det vankas e-sport ska det spoilermarkeras och vara överjävligt försiktigt
ingen aning, fattar inte varför men antar för att i sport så är det omöjligt att inte bli spoilad (står i pressen/umgänge snackar efter etc) medan i ESPORTZZZ så sker ju allt på olika tidszoner så några kollar på rebroadcasts när dom vaknar/efter jobbe.
Ugh. Smått triggered av senaste sidorna om Super Metroid men jag....nej.....Jo. Äh....

Det är typ ett 10-frame window att göra walljumps i Super Metroid förutsatt att man är point-blank mot väggen när man börjar. En halv oändlighet med andra ord. Man trycker på hoppknappen EFTER att man tryckt motsatt håll från väggen på dpad. Inte före. Inte samtidigt. Efter. 

Angående resten av synpunkterna om spelet så kan jag hålla med om att det kan vara frustrerande designbeslut ibland när det inte är självklart vart man ska ta sig vidare (speciellt om man inte är van vid retro) resten är (sorry) sbs.

jag fattar ingenting
Skit bakom spakarna
Ursprungligen postat av BIG_JIM_RENNIE
det sker ju aldrig inom otecknad sport att man blir upprörd för att man råkar se hur det gick i en match
Utöka citat
När det är NHL-slutspel så brukar jag låta bli internet hela dagen för att kunna se nattens match efter jobbet. Undviker att nämna sport öht på jobbet för att ingen ska börja prata om nattens match. 

Gör så gott jag kan för att inte bli spoilad och blir arg om jag blir det.
nu är jag inte zl4t4n4lyf3-98 men man kan tänka sig att en stor del av spänningen försvinner när man vet resultatet.
Default avatar

« Tillbaka till Spel