MultiSHENMUE 3!!!!! FFS OMFG!

vadå? mest förlegade spelserien eu
Shenmue 3DS
nu kommer det en jizzfest utav helvete :)
http://www.gamereactor.se/nyheter/134764/Yu+Suzuki+ska+prata+om+Shenmue+p%E5+GDC/

Citerar GameReactor:Spelvärldens mest infekterade sår är förmodligen det faktum att vi aldrig fick något Shenmue 3 och sedan tvåan kom har vi genomlidit den ena besvikelsen efter den andra med ständiga falsklarm. Nu låter arrangörerna för Game Developers Conference i mars meddela att det är dags att peta lite i såret igen då skaparen av Shenmue, Yu Suzuki, kommer vara en av de som ska hålla ett anförande på utvecklarmässan. Detta tillsammans med Mark Cerny från Sony som ska bistå med översättningar. Det Suzuki ska prata om är utvecklingen av Shenmue, hur det började som ett rollspel med Virtua Fighter-tema och slutade som världens då dyraste spel. Ett rekord som dessutom stod sig länge. GDC-arrangörerna skriver "a lot of you would like to get this on your radar", vilket dock inte ska betraktas som att Shenmue 3 (eller den omtalade HD-utgåvan) ska utannonseras. Shenmue lär förbli lika dött efter GDC som det är idag, men förhoppningsvis kan det ändå ge ett par svar kring den älskade seriens sorgliga öde.

Ska dock noteras att GR skrev detta tidigare under dagen. Det här tänder en strimma av hopp.
Jackie, käft! ;)
Shenmue 3DS

Shenmue 3DS

Shenmue 3DS

Shenmue 3DS

Shenmue 3DS

Shenmue 3DS

Shenmue 3DS

Shenmue 3DS

Shenmue 3DS

Shenmue 3DS

Shenmue 3DS
Citat från Vamp
. Det här tänder en strimma av hopp.
Utöka citat
verkligen! och faktumet att yu suzuki och mark cerny träffats ger mig hopp om att det blir en ps4 exklusivitet! hoppas de tar riktigt god tid på sig och släpper det om flera år, kan gå att få lika mind = blowing som första shenmue!
Så länge det inte kommer exklusivt till Xbox One (som jag inte planerar köpa denna generation, och detta är väl det enda spelet som kan få mig att ändra mig) får det släppas var som helst för min del.

Är det verkligen så att en uppföljare kommer blir jag salig.

Edit:

Shenmue till Dreamcast. Det var som en helt ny värld när det släpptes. Har för mig jag tog upp det i min loadare i fokus, men bara själva frihetsperspektivet saknade motstycke på den tiden. Bara grejen att man kunde zooma in på ett bord och plocka upp apelsiner ur en fruktskål en och en med fri kontroll lixom. Världen kändes levande. Marknadsområdet sjukt vackert när snön föll. Grafiken häpnadsväckande. Rycktes så sjukt med i storyn också trots värdelösa röstskådespelare.

Musiken är dessutom helt jäkla fantastisk. Sluten i bägge spelen fick mig tårögd. Ska vi äntligen få en uppföljare? Finns det NÅGON möjlighet att det kan leva upp till mina förväntningar?
Citat från Endymion
Är det verkligen så att en uppföljare kommer blir jag salig.
Utöka citat
samma här! 
men detta är ju inte första gången det ryktas om en trea så har lite svårt att bli hypad på riktigt! 

Citat från Endymion
får det släppas var som helst för min del.
Utöka citat
exklusivt på wii u gråter jag.
vill att de bara fokuserar på en konsol och på så sätt kunna maximera allting! och eftersom att ps4 är den kraftfullaste maskinen så hoppas jag på den! (:
Det ska bli spännande och se om det verkligen kommer en uppföljare. Dock har det gått sådan lång tid sedan Yu utvecklade de två första spelen att det är osäkert hur 3an kommer att byggas upp. Det kommer med säkerhet inte att innebära att samma personer kommer att jobba/jobbar på 3an som 1an och 2an. På gott och ont. Shenmue är väl den spelserien jag har hållit närmast hjärtat väldigt länge. Historien fascinerar mig och i början av 2000-talet var denna värld helt fantastisk :)Hade jag hört denna nyhet för 5 år sedan hade jag nog fått en hjärtattack. Nu är jag lite upprymd men i det stora hela så ser jag det med kritiska ögon. Kan de verkligen prestera en värdig uppföljare till 2an?!?Jag vill ha en uppföljare! men det innebär att jag vill ha flera spel i serien så jag får 'läsa' alla 16 kapitel (som var planerade).. inte enbart 4-6 st som kom ut. Första spelet var kapitel 1 medan 2an innehöll kapitel 2-5 eller något i den stilen.Det är verkligen blandade känslor här :)Men registreringen behöver inte betyda att något materialiseras. MEN då Adam Boy's snack om att de pratar med utgivare om spel fans'en önskar se igen.. och att Shenmue ligger i top 2 på den listan, med denna registrering av varumärket 'Shenmue3', och Yu Suzuki's post morten snack på GDC med Mark Cerny (PS4ans arkitekt) så låter det högst troligt att det finns en chans att Shenmue 3 kommer att infinna sig på PS4an någon gång i framtiden! Kul! :')
Citat från Dpixel87
Kan de verkligen prestera en värdig uppföljare till 2an?!?
Utöka citat
det tror jag! hoppas verkligen de jobbar med sony, så de får tillgång/hjälp/sammarbete med deras ice team, det kommer ju garantera att grafiken och det tekniska håller väldigt hög standard.

http://en.wikipedia.org/wiki/ICE_Team#ICE_Team
Citat från Endymion
Bara grejen att man kunde zooma in på ett bord och plocka upp apelsiner ur en fruktskål en och en med fri kontroll lixom. Världen kändes levande.
Utöka citat
Den friheten som tilläts i det spelen kommer att finnas med mig för alltid. Känslan att vakna upp ur sängen. ställa sig framför sitt skrivbord och ta/interagera med precis allt.. väldigt speciell känsla. Ingenting som stoppade en.. förutom när det fanns x person som sa 'hey, your not allowed in there' istället för en genomskinlig vägg ;)För mig var 2 speciella minnen i ettan när Ryo's vän Terry (vill jag minnas att han heten, Killen som lyssnar på Reggea Rasta musik vid sin vagn på gatan) är tvungen att åka hem tillbaka till USA och man får se planet flyga iväg. Riktigt snyggt klippt scen också med ryos huvud i förgrunden och planet bakom honom <3Det andra är i slutet när Lan Di åker motorbåt in på samma båt som Ryu har gått ombord på till Hong Kong.. Att sedan se slutscenen med eftertexter och båten i solnedgången var helt magisk.. snacka om att '..måste...spela..uppföljaren...NU!!!.....' -abstinens ;) :D

inns det NÅGON möjlighet att det kan leva upp till mina förväntningar?
Utöka citat
När jag verkligen tänker efter av vad Shenmue som serie betyder för mig som gamer så är mitt svar där NEJ. Det kan det inte. Dock kommer jag njuta av att resa tillbaka i tiden till 1986-1987 och se vad som händer med Shenhua, Ryo och Lan Di :D
Citat från mazerfaka
det kommer ju garantera att grafiken och det tekniska håller väldigt hög standard.
Utöka citat
Citat från mazerfaka
det tror jag!
Utöka citat
Det är inte det grafiska jag är orolig för, Det är själen i spelet. Det är så mycket som går in definierar vad Shenmue är: Öppenheten (samtidigt som det är ändå var låst), detaljerna, karaktärerna, filmsekvenserna, känslan i kontrollen (Dreamcast kontrollens känsla på analoga spaken är ändå unik), minispelen,  hur det var banbrytande mot andra spel etc. 

Allt detta skapade en viss stämning när du spelade Shenmue 1 och 2 som jag tror är svår att återskapa. Visst kommer det vara Ryo du ser på skärmen men det kommer vara moderniserat till 110% med allt vad kontroller heter och kommer det verkligen att vara Shenmue vi spelar då igen eller är det ett GTA V med ett japanskt skynke över sig och en intressant historia? Jag vet att de vill göra spelserien rätt men kommer det att kännas rätt för oss som mega fans?

Frågan är om de kan återskapa serien utan att tappa själen som definierade serien?
Det vore... nått det. Väldigt svårt att tro att det blir något av det i slutändan men :O
Citat från Dpixel87
Det är inte det grafiska jag är orolig för, Det är själen i spelet. Det är så mycket som går in definierar vad Shenmue är: Öppenheten (samtidigt som det är ändå var låst), detaljerna, karaktärerna, filmsekvenserna, känslan i kontrollen (Dreamcast kontrollens känsla på analoga spaken är ändå unik), minispelen, hur det var banbrytande mot andra spel etc.Allt detta skapade en viss stämning när du spelade Shenmue 1 och 2 som jag tror är svår att återskapa. Visst kommer det vara Ryo du ser på skärmen men det kommer vara moderniserat till 110% med allt vad kontroller heter och kommer det verkligen att vara Shenmue vi spelar då igen eller är det ett GTA V med ett japanskt skynke över sig och en intressant historia? Jag vet att de vill göra spelserien rätt men kommer det att kännas rätt för oss som mega fans?Frågan är om de kan återskapa serien utan att tappa själen som definierade serien?
Utöka citat
bra skrivit! det var/är något riktigt magiskt med shenmue. spelade igenom första spelet för ett år sedan tillsammans med en kompis som aldrig innan spelat shenmue/knappt hört om, han var riktigt imponerad och tyckte det var en 10/10 upplevelse. så man kan säga att spelet har klarat tidens tand.

jag tror anledningen till att vi inte redan sett ett shenmue 3 (men hundra yazuka) är för att de inte fått/haft en tillräckligt stor budget att jobba med. jag tror inte att de skulle nöja sig med något mediokert utan de har nog ribban väldigt, väldigt högt!
Mm dpixel minns de momenten mycket väl. Dock heter han inte Terry, för det heter thug-bossen i hamnen som man spöar tillsammans efter den fucking episka 70-mannastriden rygg mot rygg med Chen Guizhang (som är mitt favoritminne i spelet utöver det du nämnt).
Citat från mazerfaka
så man kan säga att spelet har klarat tidens tand.
Utöka citat
Kul att höra. Själv har jag inte spela det på säkert 7-8 år, så kul att höra att det fortfarande håller måttet och inte bara i mina minnen! :)

Citat från mazerfaka
jag tror anledningen till att vi inte redan sett ett shenmue 3 (men hundra yazuka) är för att de inte fått/haft en tillräckligt stor budget att jobba med. jag tror inte att de skulle nöja sig med något mediokert utan de har nog ribban väldigt, väldigt högt!
Utöka citat
Dessvärre är har det nog att göra med försäljning och hur mycket spelet kostade för SEGA att utveckla. Det monster projektet fick ju nästan hela företag att gå under. Så det tar nog emot för ledningen att ta upp den spelserien igen då den troligtvis ses som att det har en förbannelse. Spelindustrin är en företagsverksamhet och Shenmue stavas katastrof i de sammanhangen (70 miljoner dollars utveckling med några få miljoner användare av Dreamcast går inte ihop). Vill minnas mig att det var extremt hög attach rate på Shenmue sett till hur många sålda Dreamcasts men det blev ändå bara några hundratusen sålda enheter.Det har ju ryktas länge att 3an varit färdig okomprimerad, men jag antar att de lär använda en annan grafikmotor om de skulle släppa den koden på morgondagens plattformar.
Citat från Endymion
fucking episka 70-mannastriden rygg mot rygg med Chen Guizhang (som är mitt favoritminne i spelet utöver det du nämnt).
Utöka citat
Just ja, nu flödar minnena här. Yu's Street fighter influenser i Shenmue.. Hur kunde jag inte tänka på den fighten! Där är det mer gameplayet som är mer episkt för mig.. att se karaktär efter karaktär springa in för att möta en och det tar aldrig slut.. Det har du rätt i att det verkligen är en magisk upplevelse. När svårighetsgraden går upp och man känner sig riktigt BAD ASS!! Det är inte direkt att bara button-mash-a så :))Vad fan hette amerikanen då.. hmm... måste googla det.
Citat från Dpixel87
Dessvärre är har det nog att göra med försäljning och hur mycket spelet kostade för SEGA att utveckla.
Utöka citat
jo exakt, de kan ju inte räkna med någon större budget när spelen innan inte sålde så mycket. men tror de idag klarar räkna ut att de inte hade så väldigt bra förutsättningar. 

Citat från Dpixel87
Spelindustrin är en företagsverksamhet och Shenmue stavas katastrof i de sammanhangen (70 miljoner dollars utveckling med några få miljoner användare av Dreamcast går inte ihop).
Utöka citat
mmm. skulle shenmue släppts till ps2 i mitten i dess livscykel hade de nog sålt bra och kanske idag varit urvattnat! idag har spelen en riktig legacy, och en trea hade nog kunna sälja väldigt bra på rätt konsol.
Snarare Virtua Fighter influenser men jag ja jag håller med. Jag tycker mig ha märkt av många liknande åsikter i vårt tankesätt och spelsmak Dpixel. Min brorsa från en annan morsa. Eller nåt. Haha :p
Tom's Hotdogs.. så var det ja! Han sålde varmkorv på gatan (kommer bara ihåg vagnen och hans kasettspelare) Tom Johnsson :)
  http://shenmuedojo.net har som vanligt alla svar man kan behöva ^^Här är för övrigt artikeln där Adam Boy's pratar om fansen's mest efterfrågade spel och vad de försöker åstadkomma från Sonys position:http://kotaku.com/sonys-giant-list-of-video-games-1463345943
Citat från Endymion
Snarare Virtua Fighter influenser men jag ja jag håller med.
Utöka citat
Nu skäms jag som satan. Det kändes konstigt när jag skrev 'street' men lät det va.. gamern i mig står i skamvrån när jag skriver detta ^^ :'( :@ Jag vet ju detta. Men ibland blandar man ihop namnen :/ Ansåg mig ha koll på vad Yu betydde för arkad-industrin och Sega speciellt.. Detta är inte okej! Nu blev det fel. ditt citat ska stå ovanför den här texten! :) Jo, vet att jag hållit med om mycket du skriver i olika trådar. Bara att jag inte känner mig lika hardcore som dig när det kommer till JRPG's etc. ;) Gillar genren men har inte fokus att ta mig an hela 40h+ äventyren även om jag njuter när jag väl sitter ned med dem :)

många liknande åsikter i vårt tankesätt och spelsmak
Utöka citat
Gupp:
Men åh vilket antiklimax. Klart det var för bra för att vara sant. Nu ska jag gå och gräva ner mig.
Om jag läser NeoGAF rätt så är allt fejk? Jag hade iaf roligt att få en nostalgitripp med fokus på Shenmue ikväll. Så fick ut någonting av det hela :) Tack Endymion och mazerfaka för pratstunden!
Citat från mazerfaka
mmm. skulle shenmue släppts till ps2 i mitten i dess livscykel hade de nog sålt bra och kanske idag varit urvattnat!
Utöka citat
Du har helt rätt i att spelet skulle def sålt bättre om det hade släppts på PS2 istället för att släppa det på Xbox. Dels för att det hade fått en större installationsbas att sälja på samt Sonys starka rötter i Japanska marknaden så hade Nog Shenmue fått sig ett rejält lyft bara pga det. Dock så grundade sig Dreamcast's operativsystem på Windows.. Kommer ni ihåg Windows CE? :) Lightverisionen av Windows för konsoler som MS licenserade ut till Sega när det var snack inom MS om att de ville in i vardagsrummet. De hade planer att köpa upp sega men beslutade till slut att bygga upp sin egen konsol istället. Vem vet vad sega kunde ha varit idag under MS?!Oavsett så var det dessa band som la grunden till varför Shenmue 2 släpptes till Xbox och inte PS2 tyvärr.. Jag tror inte serien hade varit mer urvattnad än nödvändigt om Yu Suzuki hade fått fortsätta vara regisör/skapare till serien. Han hade fått berätta sin planerade historia och sedan hade det tagit slut. Möjligen att det kommit sidestorys etc men vi hade fortfarande haft vår huvudhistoria och haft valet att ignorera det andra flamset runtomkring. Yu är en legend! :)
Jag skulle gissa att om det blir något av öht, vilket jag hoppas, så blir det på något av följande sätt:Återanvändningsscenariot: Släpp av Shenmue 1 och 2 HD, Live Arcade/PSN-style. Sedan inget mer.

Återupplivningsscenariot: Remake/rejäl uppdatering av Shenmue I, sedan Shenmue II och därefter kommer trean.Jag hoppas verkligen på återupplivningsscenariot. Jag kommer att köpa vilken konsol det än må vara som det släpps till, och kommer det till flera format som jag har kommer jag nog att stödköpa på samtliga format. Som känner likadant som Endymion beskrev ovan. Är så otroligt nostalgisk över Shenmue-spelen.Kommer det några Shenmue-releaser i framtiden så hoppas jag dock att man behåller japanskt originaltal, eller åtminstone har bättre röstskådespelare. Det bästa vore ju om man får välja mellan engelska och japanska.
hur cp får man bli? en tråd från november utan uppdatering?
Default avatar

« Tillbaka till Spel