MultiNo Man's Sky (PS4/PC)

Ja, jag tänkte det var dags att styra upp lite fler unika trådar. Det kanske inte blir tjurrusning men OM folk känner att andan faller på tycker jag gott det kan finnas en tråd redo för ändamålet!

Teamet på fyra personer som gjorde (det underhållande) Joe Danger är alltså tillbaka med 10 personer och gör ett explorationspel som på förhand ser ut att vara något alldeles speciellt.

No Man's Sky (PS4 timed exclusive). Release: 2015

Kort och bra spelförklaring (tack @mazerfaka): http://imgur.com/a/gT3mG?gallery

Procedurally generated world (säger man procedural på svenska? : P ) så det ger ansatsen av att vara en högst unik upplevelse och gillar man utforskande kan nog detta bli hur fint som helst.

Hur omväxlande/kul kommer gameplayet att kännas tror ni? Jag anar grind tämligen omgående nämligen, men sedan hoppas jag det finns en bunt med äss i skjortärmen de inte visat ännu också.
Senast redigerad av rick_star den 10 mars 2016 21:29.
Ursprungligen postat av rick_star
Ja, jag tänkte det var dags att styra upp lite fler unika trådar.
Utöka citat
(Y)

I övrigt tror jag att det är 100% min typ av spel och säkert aptrist enligt många andra. Jag behöver absolut inte ha variation i gameplay, massa olika val/interaktioner/uppgraderingar eller whatnot så länge världen som erbjuds är någonting som fångar mig. I No Man's Sky verkar det finnas hur mycket som helst att upptäcka, och jag är rädd för att jag kommer ödsla hysteriskt många timmar i det.
Ursprungligen postat av rick_star
något alldeles speciellt
Utöka citat
JA! Det här spelet är ju det häftigaste och snyggaste på jagvetintehurmånga år! Jag vill ha det nu! 
väntar på att @jackie ska komma och trolla här nu
Y no PC? T_T
Ursprungligen postat av Jackie
Y no PC? T_T
Utöka citat
hm, du hade visst ett uns av spelsmak.
Hörde att de slipade på en Oculus-variant också.

Ser fram emot det, verkar perfekt för VR!

Frågan är bara hur lång exklusivitet Sony pröjsat för.
Håller tummarna för släpp till typ alla plattformar.
Jag är försiktigt pepp men rädd att ambitionerna är för stora och att det hela slutänden blir substanslöst. Spännande iallafall. 
Ursprungligen postat av Lok
I No Man's Sky verkar det finnas hur mycket som helst att upptäcka, och jag är rädd för att jag kommer ödsla hysteriskt många timmar i det.
Utöka citat
men du känner aldrig att neverending backlog hindrar dig från att lägga ner oproportionerligt många timmar i ett spel? Jag stör mig som fan på att tidsbrist och spelöverflöd gör att jag har svårt att motivera evighetsspel/nöta-tills-fingrarna-blöder-spel, tyvärr.
Ursprungligen postat av Jackie
Y no PC? T_T
Utöka citat
Ursprungligen postat av efficaxor
Frågan är bara hur lång exklusivitet Sony pröjsat för.
Utöka citat
Ursprungligen postat av Lok
Håller tummarna för släpp till typ alla plattformar.
Utöka citat
det är redan bekräftat att det kommer till PC också (men tidsexklusiviteten är alltså oklar) men inget sagt om plattformar utöver det!
Ursprungligen postat av efficaxor
Hörde att de slipade på en Oculus-variant också.

Ser fram emot det, verkar perfekt för VR!
Utöka citat

Given titel för VR ja, Morpheus är givet.

First time in years I've not been at GDC. So Jelly.

Working on something big so had to pull out. Cancelled my talk and a NMS VR demo :(
färgskalan...do not like.
Försiktigt pepp, brukar annars gilla liknande simulatorer.

bildtext: åå så vackert.

No Man’s Sky does not have a traditional story with cutscenes and a predefined hero. 

Like Minecraft and Terraria, the player creates and defines their own experience.

Planets are planet sized. You can spend days exploring just one world, experiencing its day and night
cycles while walking its surface or flying through the sky in your spaceship (or jet pack)

Once you discover a planet, you can change its randomly generated name to whatever you want. The
same goes for any creatures you find on its surface.

Although you're free to do what you want in No Man's Sky, there are consequences for your actions. If you kill too many creatures or deplete a planet's valuable resources, your “wanted” level will go up, and the planet’s “Sentinels” will come after you. 

If you pick a fight in space, the space police will come after you. 
And if you pick a fight with them, prepare to take on the military.

Almost everything in the game can be upgraded: shields, ships, weapons, and even your spacesuit.
There are three basic gameplays styles: exploring, trading, and fighting.

If you die in the game, you'll lose any information you did not save to "The Atlus", a giant computer that records your progress and can be accessed via a planet's beacons.

You can literally craft items on an atomic level by using blueprints you find in the game.

Even when the game "ends" (i.e.making it to the center of the galaxy) you can continue to explore worlds for as long as you want.

You can share your discoveries online by uploading information to The Atlus, which will allow friends to see everything you've discovered in the game.

So basically, It's like Dark Souls/Bloodborne in a way that, if you callect all kinds of stuff, and dont make it to a beacon, you lose all that shit. So beacons are kinda like Bonfires/Lamps.

I dont think Crafting has been announced either, IIRC.
Fy fan vad snyggt 
Jag tycker att dess art-work påminner ite om The Dig i dess färgskala på några bilder. Helt ok, imo. Mer än helt ok till och med.

Kan de inte utannonsera iaf vilket år de satsar på för release!
Ursprungligen postat av Radicalyoda
Kan de inte utannonsera iaf vilket år de satsar på för release!
Utöka citat
är de inte höst 15? :O
Ursprungligen postat av mazerfaka
är de inte höst 15? :O
Utöka citat
Aldrig sett något officiellt om releasedatum(eller jo, att det skulle utannonserats på e3 men inte blev av), möjligt att jag missat dock! Höst 15 vore magiskt, iofs börjar det se mer och mer färdigt ut.
Ursprungligen postat av Radicalyoda
Aldrig sett något officiellt om releasedatum(eller jo, att det skulle utannonserats på e3 men inte blev av), möjligt att jag missat dock! Höst 15 vore magiskt, iofs börjar det se mer och mer färdigt ut.
Utöka citat
mm inte hört något officiellt än men med tanke på att sony inte har något exklusivt (mot xbox) i höst så har jag iskallt räknat med att det här kommer, oavsett färdigt eller inte liksom haha. 

ser löjligt bra ut. älskar explore aspekten i minecraft, tänk det här då, oj vad många timmar som kommer tas.

Den där 18-minutaren gjorde mig rejält sugen igen!

Ursprungligen postat av mazerfaka
mm inte hört något officiellt än men med tanke på att sony inte har något exklusivt (mot xbox) i höst så har jag iskallt räknat med att det här kommer, oavsett färdigt eller inte liksom haha.
Utöka citat

Det är inte Sonys spel, de har inget att säga till om när det ska vara klart. :P
Senast redigerad av gadwin den 7 juli 2015 14:19.

Sean Murray har rakat sig, spelet klart?!??! Man kan drömma. Skulle fan kunna lyssna på han snackandes om No Man's Sky i timmar, inte varit så här hype på ett spel på ruskigt länge.

(Kanske dags att flytta tråden till multi no? @rick_star )

Senast redigerad av Radicalyoda den 9 juli 2015 13:08.

"As you travel further towards the center of the galaxy, things become much more mutated and the crazier things exist there" Nämnts förr iofs men sjcoolt!
Alltså, jag fattar fortfarande inte.

Spelvärldar är alltid en balans mellan storlek och densiteten på innehållet.
Dvs, man vill inte att världen ska vara så stor att man inte kan fylla den med innehåll.
Tänk Zelda på SNES, varenda del av kartan är viktig, vs EverQuest (eller annat valfritt MMO), 90% av kartan är meningslös.

Så fort någon spelutvecklare pratar om hur stor världen är (Witcher, Skyrim, whatever) så påpekar många (med rätta) att det är inte storleken på världen som är det viktigaste, man måste kunna fylla den med intressant innehåll också.

Och No Mans Sky verkar vara det värsta spelet som branschen har sett, ur det perspektivet. Hur kan detta någonsin bli intressant? Allt innehåller måste ju antingen vara procedurellt genererat, eller byggt av spelare? Så vad är det för roligt innehåll som genereras/skapas av spelare? Gather resources, visit space stations and buy cheap goods and sell them with a profit at the next space station... alltså va? Ska det vara skoj?

Förstå mig rätt, jag VILL att spelet ska vara helt awesome, men jag fattar verkligen inte?
Vad är det jag GÖR i denna gigantiska värld som gör spelet kul? För om bara storlek räckte så hade jag byggt ett spel som genererar en oändlig lång random-karta som jag gick på i oändlig tid.

Jag ser inte en enda indikation på ett detta skulle kunna bli något annat än ett totalfiasko av gigantiska proportioner, men jag blir glad om jag blir rättad och får förklarat för mig (så att jag förstår) varför detta är något att se fram emot. Mer än att världen är stor. 
Det var ju nästan lite samma grej som när minecraft kom. Det är ju nästan bara gräva o bygga du gör. Men det slog ju igenom hur stort som helst! Tvekar inte på att det här kan göra detsamma.

Jag själv är inte så speciellt hypad av det här, det verkar ballt o jag kommer nog prova det iaf.  Men känner inget mer än så. Än så länge(?) 
Ursprungligen postat av mattias800
Och No Mans Sky verkar vara det värsta spelet som branschen har sett, ur det perspektivet. Hur kan detta någonsin bli intressant? Allt innehåller måste ju antingen vara procedurellt genererat, eller byggt av spelare? Så vad är det för roligt innehåll som genereras/skapas av spelare? Gather resources, visit space stations and buy cheap goods and sell them with a profit at the next space station... alltså va? Ska det vara skoj?
Utöka citat
Rymdsimulatorer brukar ha enorma världar, kolla på X-serien, det lilla jag körde av det så var det inte huvuduppdragen som var själva grejen, utan det var mer eller mindre det du beskrev ovan. Nu är nog X-serien inte procedurellt vad jag vet men det lär ändå stå som ett bra exempel på hur underhållande dessa typer av spel kan vara.
rymden är ju ganska tom irl med va, och det är ju nåt som är jäkligt nice med rymdspel. ba glida runt i intet. 100% mysigt
Default avatar

« Tillbaka till Spel