MultiAllt om VR (Virtual Reality)

Kampanjen för Pimax VR headset är nu igång och har på ett dygn dragit in över 300% av sitt mål ($610k/$200k). Ska bli intressant att se var det slutar!
Dom borde lägga på ett suddighetsfilter så man får se hur det verkligen ser ut när man spelar VR.
ser jättefult och tråkigt ut
Det är ganska kul men har inte kommit så långt än. Hade gärna haft full locomotion men teleport funkar helt ok ändå
Det bästa är att det försöker vara mer som ett standard fps o inte bara en wave shooter
Framtiden

Nu kostar Oculus Rift med Touch kontrollers 4490kr på elgiganten om man föredrar att köpa i svensk butik.
Ursprungligen postat av Skvall
Nu kostar Oculus Rift med Touch kontrollers 4490kr på elgiganten om man föredrar att köpa i svensk butik.
Utöka citat
I lager om en månad dock. 

Att köpa från elgiganten hade varit att föredra då de har 30 dagars öppet köp oavsett om man har använt produkten. Då har man bra tid på sig att utvärdera.

Är djävligt sugen på att slå till men det lilla jag har testat Vive slutade i illamående så tvekar därför. Ni som har kört mycket, vänjer man sig så att det blir bättre med tiden?
Ja, man vänjer sig. Tyvärr innebär även det att wow-faktorn också sjunker allteftersom.
Ursprungligen postat av Boollen
I lager om en månad dock.
Utöka citat
Aha jag såg bara 16e och trodde det var idag.

Ursprungligen postat av Boollen
men det lilla jag har testat Vive slutade i illamående så tvekar därför.
Utöka citat
Jag blir väldigt lätt åksjuk i vanliga fall och kan absolut bli det av VR också, men det beror helt på vilket spel man spelar. Det finns massor med spel där inte vyn rör sig utan att du rör huvudet själv, de spelen är markerade som "comfortable" och där är det i princip noll risk för åksjuka.
Nu har Rec Room släppts till PSVR också. 

Spelet är gratis och väldigt kul. Tips är att testa alla Quest modes och Paintball.

Det är cross-platform med alla, nån som vet om man kan bjuda in från andra system också? 

( @mazerfaka )
@mazerfaka ? har sålde mitt psvr i april!
Åfan
Paintball var oväntat kul!
Vi kränger nu vår gunstock på mamutvr.com har tagits emot väldigt bra vilket är kul. Tyvärr för många delar för mallåroduktion så vi 3dprintar allt nu.
Känner lite att jag själv gjorde fel som köpte Oculus Rift istället, med tanke på att bl.a. Bethesdas spel är Vive-exklusiva. Inte omöjligt att jag skaffar en Vive 2 om/när den dyker upp.

Önskemål:

1. Högre upplösning
Det känns mer eller mindre självskrivet att det bör vara åtminstone 4K-upplösning i nästa generation, med tanke på att t ex Pimax (som för övrigt drog in 4 miljoner dollar mer än sitt mål på Kickstarter) kör med 5K eller 8K beroende på version.

2. Bredare FOV
För att återigen dra paralleller till Pimax så kör de med 200 grader, dvs nästan det dubbla mot Riftens och Vivens 110 grader.

3. Trådlöshet
Detta tror jag inte kommer hända på ett ganska bra tag, men drömma kan man ju. Färre/mindre kablar vore iaf uppskattat.

4. Lägre pris
Detta är antagligen också för mycket att hoppas på, i synnerhet om upplösning osv ska beefas upp.
Senast redigerad av Lautrec den 5 januari 2018 22:36.
Kommer det ett nytt headset hoppas jag definitivt på att det räcker med ett nytt headset och att man inte behöver skaffa ett helt nytt kit. Lite snällare mot plånboken än att skaffa allt på nytt.
du har ju redan TPcast om du vill köra trådlöst. Vi släpper våra nya gunstock för order imorgon kl 23 svensk tid, varit ett jävla tryck och kul att så många uppskattar grejerna :D

MamutVR.com

Det var väl rätt väntat att de skulle släppa en ny HMD efter ett par år.
Ursprungligen postat av roceon
du har ju redan TPcast om du vill köra trådlöst
Utöka citat
Inte särskilt sugen på att betala nästan 3000 spänn bara för att få bort kablarna!
Vad har priset med nåt att göra?
"3. Trådlöshet

Detta tror jag inte kommer hända på ett ganska bra tag, men drömma kan man ju. Färre/mindre kablar vore iaf uppskattat."
Syftar så klart på att jag inte tror att trådlöshet kommer vara standard i headseten förrän längre fram i tiden. Möjligen att det släpps en Premium-version med trådlöshet och ett avsevärt högre pris.
Ok, läste inte in så många lager i vad du skrev utan trodde du missat TPcast bara.
Klart flång ny teknik kostar.
Ursprungligen postat av roceon
trodde du missat TPcast bara
Utöka citat
Det hade jag, men prisnivån ligger helt klart över min smärtgräns. Hade kunnat tänka mig att köpa om det kostat typ en tusenlapp!
Någon som kan rekommendera någon film med VR?
Gräsklipparmannen.
HTC Vive Pro utannonserad!

Upplösningen har ökat från 2160 x 1200 till 2880 x 1600 och de har adderat hörlurar, men i övrigt verkar det mesta vara sig likt.

Det kommer även en adapter för att göra headsetet trådlöst, men jag hittar ingen information om vad varken den eller själva Vive Pro kommer kosta.
Bör påpekas att det är OLED-skärm nu. Så det är nog rätt mycket bättre, även om upplösningen inte har höjts dramatiskt.
Var ju OLED i förra modellen också! I Oculus Rift också för den delen.
Den verkar ju riktad mer mot företag. Får se vad priset blir och om den ersätter den gamla helt tillslut.
Default avatar

« Tillbaka till Spel